Silnice se stane jakýmsi pokusným králíkem – ministerstvo dopravy si právě tady chce vyzkoušet, zda je možné na některých silnicích v Česku, které nenesou označení dálnice, povolit vyšší rychlostní limit.

První testovaný úsek v Česku

„Vybrali jsme ji záměrně. Je to nová čtyřproudá komunikace, která splňuje všechny parametry. Vybrali jsme ji jako první v republice," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Jeho úřad si samozřejmě vyžádal posvěcení od místní policie. Bez něj by se rychlost zvýšit nemohla. Krajští policisté nebyli rozhodně proti, svolení dali.

„Hradubická má takové parametry, že vyšší rychlost bude poměrně bezpečná. Ministerstvo si vyžádalo naše stanovisko a souhlasili jsme," objasňuje kladný verdikt svých nadřízených mluvčí Ivana Ježková.

Stáří (tedy spíš mládí) komunikace není jediným důvodem, proč byla zvolena jako hlavní testovací úsek pro celou republiku. Klíčové bylo také to, že spojuje dvě velká města – intenzita dopravy je tady proto zaručena na vysoké úrovni.

„Zkrátka jsme si ji vyhodnotili jako ideální variantu," potvrzuje mluvčí Novák.

Pokud by byl pokus úspěšný, nijak by neovlivnil bezpečnost dopravy, následoval by další krok. V celém Česku by mohlo přibýt na tři stovky kilometrů silnic, kde by byla povolena vyšší rychlost.

Dopravní experti vyhodnotí poznatky a… „V případě úspěchu se budeme snažit projekt rozšířit po celé republice," říká mluvčí Novák.

Brzda? Křižovatka u Stéblové

Jeden zádrhel však záměr má. Řidiči nebudou moci jet stodesítkou celou sedmnáctikilometrvou cestu do Pardubic. Bude jim muset stačit pouze šest kilometrů rozletu. Kdo je vinen?

Může za to mimoúrovňová křižovatka, která se staví u Stéblové. Před ní budou řidiči muset ubrat plyn – stejně jako to dělají dnes.

Dokončení křižovatky má sice Ředitelství silnic a dálnic 
v rozpočtu na příští rok, jenže zatím nemá stavební povolení na celou realizaci. „Ještě nejsou vypořádané pozemky," nechal se slyšet šéf pardubické správy Bohumil Vébr.