V minulém díle jsme psali o blahodárných účincích lnu setého a z něho vyráběné vlákniny a oleje. Dnes se budeme věnovat další rostlině, která má vynikající účinky na naše zdraví a také pomáhá při hubnutí.

Rostlina s názvem jitrocel indický vám toho možná moc neřekne. Když ale zmíníme slovo psyllium, mnozí už budou vědět, s kým mají tu čest. Pokud vám to nic neříká, čtěte dál a dozvíte se víc.

Špatné návyky

Mnoho lidí se v dnešní době stravuje narychlo v nějakých fast foodech, k snídani většinou zhltnou bílý rohlík se šunkou a večer u televize se „dorazí" křupkami nebo arašídy. Po zelenině či jiné zdraví prospěšné potravině ani stopa. Takovýmito stravovacími návyky si můžeme navodit nepěkné zažívací potíže.

Pro tělo je důležitý příjem zeleniny, ovoce, semínek a celozrnných potravin, zkrátka všeho, co obsahuje vlákninu.

Pokud nám v jídelníčku chybí vláknina, organizmus nepracuje tak, jak by měl. Trávení neprobíhá optimálně a střeva se zanáší zbytky a různými bakteriemi. Aby tomu tak nebylo, potřebujeme přijímat nestravitelné látky, které tělem pouze projdou a pročistí ho.

Kromě nerozpustné vlákniny je ale důležitá i ta rozpustná. Dbát bychom měli také na pravidelný pohyb a dostatečný přísun tekutin.

Možná se teď ptáte: „A jak poznám, že mám nedostatek vlákniny?"

Je to jednoduché. Hlavními příznaky jsou nepravidelné vyprazdňování, potíže s trávením, zácpa či nadýmání.

Proti všem těmto nepříjemnostem vám může pomoci, kromě již zmiňované lněné vlákniny, také vláknina psyllium.

Hubnutí a vláknina

Z jitrocele indického se využívají semena, která jsou významným zdrojem rozpustné vlákniny. Ta po požití v žaludku nabobtná a zvětší svůj objem. To způsobí pocit nasycení, který je velmi žádaný hlavně v rámci redukční diety.

U diet omezujících sacharidy, jakými jsou například Dukanova dieta či dieta StředaForm, se však psyllium příliš nedoporučuje, jelikož obsahuje větší množství sacharidů.

Vláknina dále zvyšuje aktivitu střev, a to právě tím, že zaplní žaludek.

Psyllium navíc pomáhá proti vzniku hemeroidů, vychlípenin tlustého střeva a je dobré jako prevence rakoviny tlustého střeva. Při pravidelném užívání, stejně tak jako lněná vláknina, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu.

Při hubnutí, ale i v rámci normálního nedietního jídelníčku, můžete užívat psyllium v několika dostupných formách.

Sušenky i chléb

Nejjednodušší formou jsou vlákninové kaple, které se polykají a zapíjejí vodou.

Ne každý ale snese každodenní polykání „prášků" a tak je vláknina dostupná také v sypké podobě. Lze ji přidávat do jogurtu, müsli či ovesné kaše.

V některých obchodech se zdravou výživou jsou k dostání i sušenky s obsahem psyllia. Ty jsou obohaceny o pšeničné klíčky a celozrnnou mouku.

Sehnat můžete i chléb s přídavkem této vlákniny, který navíc obsahuje i lněná a dýňová semínka.