Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Středy doktora Středy opět na scéně: Zdravé složky potravy

Východní Čechy - Minulý týden jsme se v článku zabývali zdravou výživou celkově. Dnes bude řeč o konkrétních složkách potravy, na které bychom se měli v rámci zdravé životosprávy zaměřit.

21.1.2015
SDÍLEJ:

Doktor Leoš Středa.Foto: archiv

Existuje spousta reklam, které nás přesvědčují o tom, že máme nedostatek vitamínů a že bychom měli náš organismus pravidelně pročišťovat. Jak je to ve skutečnosti s potřebou vitaminových doplňků a co většině lidí opravdu v potravě chybí?

Velmi důležitou součástí potravy každého z nás jsou vitamíny a minerály. Nedostatek těchto látek může negativně ovlivňovat správný růst, funkci a regeneraci našeho těla. Vitamíny se nacházejí v potravinách pouze v malém množství, to však úplně stačí pro potřeby lidského organismu. V posledních letech je trendem užívání vitamínových suplementů v podobě tablet, kapslí nebo prášků. To však není nutné a mnohdy jde pouze o reklamní trik prodejce. Pokud je na potravině napsáno, že je obohacena o vitamíny či stopové prvky, jedná se v drtivé většině pouze o symbolické množství, které nemá na zdraví člověka žádný vliv.

Užíváte-li některý z vitaminových doplňků, s velkou pravděpodobností to znamená, že jste podlehli reklamě. V našich podmínkách máme dostatečné množství vitamínů v potravě, pouze některé skupiny lidí opravdu potřebují zvýšit příjem těchto látek. Jde především o těhotné ženy, ženy po menopauze či vrcholové sportovce. Nedostatkem některých vitamínů je ohrožena také skupina lidí, kteří drží nějakou redukční dietu. Každá dieta totiž naše tělo vždy o něco šidí, a proto pak hubneme.

Nedostatek vlákniny

Doporučená denní dávka vlákniny pro dospělého člověka je 28 až 35 g. Toto množství bohužel v dnešní době nesplňují ani lidé, kteří se řídí pravidly zdravé životosprávy. Ti denně zkonzumují asi 18 až 20 g vlákniny, zatímco většina populace pouhých 11 až 12 g. Vláknina přitom hraje v organizmu velmi důležitou roli. Existují dva druhy vlákniny: rozpustná a nerozpustná. Jak již název napovídá, rozpustná vláknina se ve vodě rozpouští a bobtná. To způsobuje pocit nasycení a proto je ideálním doplňkem redukčních diet. Nejlepším zdrojem je zelenina, luštěniny, ořechy, ovoce či oves. Z komerčních produktů je nejznámější psyllium, které je vyráběno ze semínek jitrocele indického. Jedná se o jeden z nejlevnějších zdrojů vlákniny, v rámci diet na hubnutí však není psyllium zas až tak vhodné pro vysoký obsah sacharidů.

Nerozpustná vláknina se z trávicího traktu do organizmu nevstřebává, a tudíž se nejedná o zdroj energie. Z tohoto důvodu je velmi vhodná při řešení otázky, jak zhubnout. Hlavním úkolem této složky potravy je boj proti zácpě, zvětšuje objem odpadních látek a urychluje jejich průchod střevy. Navíc váže toxiny a rakovinotvorné látky, které jsou tímto vylučovány z těla. V neposlední řadě zpomaluje vstřebávání cholesterolu ze střeva a tak snižuje jeho hladinu v organizmu.

Nejvíce nerozpustné vlákniny najdeme v obilovinách, luštěninách, zelenině, semínkách apod. V obilovinách je obsažena zejména v povrchové vrstvě neboli otrubách. Ty jsou při zpracování obilí na bílou mouku odstraňovány, což je z hlediska zdravé výživy velká škoda. Vlákninové pečivo a různé cerální výrobky jsou zase takový trik: hlavní složkou je mouka s obsahem lepku. Vláknina je přídavek takového pečiva či sušenek, který má dodat pocit, že jíte zdravě. Jedním z nejlepších zdrojů vlákniny je len. Jenže v prodejnách zdravé výživy jsou k dostání obvykle pouze lněná semínka, která jsou opět zbavená tolik prospěšných obalů a tobolek. To je škoda.

Lněná vláknina obsahuje i rostlinné estrogeny, které jsou spojovány s prevencí rakoviny prsu či prevencí srdečních onemocnění.

Autor: Redakce

21.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nový Bydžov - ilustrační foto.

Krátce z Hradecka: Jak se žije lidem v Novém Bydžově?

Hokejová extraliga: Mountfield HK - Bílí Tygři Liberec.
21

Rybár bez nuly, ale s výhrou

Cestáři potěšili malšovické občany. Silnici otevřou o měsíc dřív

Hradec Králové - „Konečně tu bude zase klid,“ oddechla si Věra Broučková z malšovické ulice Gollova, když se dozvěděla, že oprava nedaleké ulice Úprkova skončí o měsíc dříve, než stanovoval původní harmonogram. Ten počítal s tím, že bude silnice uzavřena od začátku srpna do 27. listopadu.

Krajský přebor: Náchod uniká, přehrál i Vysokou

Hradec Králové /KOMENTÁŘ/ - Byl to jasný šlágr kola dvou předních celků tabulky. Dosavadní lídr z Náchoda hostil velezkušený tým Vysoké nad Labem, který zatím v sezoně nepoznal hořkost porážky.

Šoférovi v jízdě nebránilo, že nemá řidičák. Teď mu hrozí vězení

Královéhradecký kraj /LINKA 112 - KRÁTKÉ ZPRÁVY/ - Až na dva roky do „chládku“ může jít řidič, kterého nedávno hodinu před půlnocí zastavila policie u Smiřic.

Komentář Jiřího Fejgla: Řeči dokola, klika nestačí

Hradec Králové - Fotbalová Fortuna národní liga - postřehy a analýzy po 11. kole:

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení