Odboráři řidičů autobusů utrpěli ve sporu s hejtmanstvím o zadávací podmínky běžícího pětimiliardového tendru na veřejnou dopravu do roku 2026 dílčí prohru. Ale nevzdávají se.

Okresní soud v Hradci zamítl jejich návrh na vydání předběžného opatření na zastavení tohoto výběrového řízení. To tak může pokračovat. „Je to smutné. Ve snaze přimět kraj k zastavení tendru a jeho opětovnému vypsání podle nového zákona o veřejných zakázkách, který bude platit od dubna příštího roku, ale nepolevíme," řekl Jiří Kuchynka, odborový předák společnosti BusLine. To je jeden z největších dopravců v hradeckém kraji.

Vedení kraje verdikt soudu naopak vnímá jako potvrzení správnosti svého postupu. „Veřejná zakázka tedy běží dál a my budeme dále pokračovat tak, jak jsme se dohodli se zástupci odborů na naší poslední schůzce," uvedl hejtman Lubomír Franc.

Hejtmanství už před rozhodnutím soudu odsunulo termín otevírání obálek v tendru o více než měsíc na polovinu ledna. Do té doby si nechá udělat právní rozbor možností přerušení a změn v soutěži, například vložením klauzule o minimální výši mezd. Tu požadují odboráři i premiér Bohuslav Sobotka.

Zadávací podmínky tendru totiž podle odborů zakonzervují na deset let nynější úroveň odměňování řidičů, která činí 75 až 78 Kč na hodinu. Bez přesčasů a různých příplatků si tak řidiči v průměru vydělávají kolem 12 500 korun měsíčně.

Odbory se odvolávají na Moravskoslezský kraj, kde byla klauzule o minimální mzdě řidičů ve výši 1,5 násobku životního minima do tendru zahrnuta. O podobné mzdové doložce uvažuje i hradecký kraj, kvůli její nesystémovosti ji však odmítají  ekonomové i opozice.

Spory o doložku

„Stanovovat minimální mzdu zaměstnanců soukromého dodavatele by bylo bezprecedentní. Ostatní profesní skupiny by pak vznesly stejný požadavek," míní krajský zastupitel Miloslav Plass (ODS).

Podle Kuchynky okresní soud v Hradci návrh na zastavení tendru zamítl možná jen z absence jiných důvodů než mzdových. „Krajští radní jsou ale přece v jiné pozici, oni by mohli říct –  pojďme tendr zrušit a vypsat nový," míní Kuchynka. To však kraj odmítá kvůli údajnému nedostatku času: Současné smlouvy s dopravci totiž platí jen do konce příštího roku a nová soutěž by se  prý nestíhala. Současný tendr byl vypsán 17. září a obálky měly být otevírány 8. prosince, nové smlouvy mají začít platit v lednu 2017.

V jiných krajích než Královéhradeckém zatím podobné spory nejsou. Tendry tam totiž proběhnou až v příštích letech a už podle nového způsobu zadávání veřejných zakázek. Výjimkou je Ústecký, kde se již konal, a to podle podobných podmínek jako  v hradeckém kraji. A právě po tamních zkušenostech s fungováním nově uzavřených smluv se odboráři rozhodli  v hradeckém kraji vzbouřit a vyhrožují dokonce výstražnou stávkou.

„Na případě severních Čech je vidět, že dělat mzdové i jakékoliv jiné dodatky v již hotových smlouvách je  obtížné," dodal Kuchynka. I hradecké hejtmanství připustilo, že se zadávacími podmínkami tendru v Ústeckém kraji inspirovalo.