Když před pár lety prohlásil Petr Novák, že Martina Sáblíková bude porážet nejenom fenoménku rychlobruslení Klaudii Pechstein, ale podrobí si celý svět, vysmáli se mu. A přesto to dokázal a ze Sáblíkové se stal fenomén. V automobilovém světě se zase pochechtávali nad prohlášeními mladoboleslavské automobilky, že se chce vrhnout do vykolíkovaného světa SUV. Škoda se nezalekla a do světa vypustila svého terénního „medvěda". Po prvních testech se zdá, že nový SUV Kodiaq se ctí uchrání své jméno a ještě bude hodně zlobit i větší SUV dravce. Oproti konkurenci má totiž jednu výhodu. A tou je poměr cena- výkon. Která jiná automobilka totiž v základu, který přesahuje jen málo přes 650 tisíc korun, nabídne hliníková kola či dotykový středový panel s rádiem. My jsme měli možnost testovat příplatkovou výbavu, která v sobě skýtá parkovací kameru, vyhřívané sedačky, sledování mrtvého úhlu či systém sledování situace kolem vozu. Ten na monitoru nabízí pohled kolem auta v 360 stupních, který řidič využije v nepřehledném terénu či při parkování v úzkých chlívcích suparmarktetů . A nebo, jako někteří žurnalističtí kolegové, když ignorovali GPS a z úzkých a křivolakých mallorských silniček zavedli kodiaqa na srázovité a kamenité pastviny španělských ovcí. Tam se jim systém hodil náramně. Stejně jako konektivita celého vozu. Sice se v panice nepřipojili na wi-fi, kterou vůz disponuje a musím říct, že jako hotspot funguje výborně, ale spojili se s infocentrem Škody, kde je přes GPS lokalizovali a pomohli jim dostat se ze šlamastiky.

Poklady se ukrývají uvnitř

Co však zaujme každého na novém škodováckém SUV na první pohled, tak je jeho design. Ten však klame tělem. Krásné „kabanovské" linie dávají pocit jemného a takřka titěrného auta. Opak je však pravdou. Vnitřek auta totiž jakoby překračoval svoji karosérii. Kdyby tak nová škodovka nebyla tak po čertech dobrá, klidně bych ji doporučil Vatikánu jako Papamobil. Nad hlavou řidiče je totiž tolik místa, že by se tu vešel papež s tiárou na hlavě a berlou v ruce. Do kufru s objemem 720 až 2065 litrů (při sklopených zadních sedačkách) by se pak vměstnal i sklep plný mešního vína. Celý vnitřní prostor auta do toho všeho ještě nabízí celou řadu vychytávek. Už jen například detail masivního středového panelu, kde se nechtěný kontakt s kolenem řidiče i spolujezdce ztlumí příjemný změkčený plast, je jen malou třešničkou na dortu příjemného uživatelského prostředí. Příjemné je i samotné posezení, kdy je v celém autě dostatek místa pro nohy. Užitečný „Simply clever" systém je i výsuvný stolek na předních sedačkách či na zadních sedadlech výklopné opěrky hlavy. U námi testovaného kodiaqa s automatickou převodovkou DSG je pěkným designovým prvkem i samotná páka převodovky. I výhled z auta je dobrý. A to i díky větším zpětným zrcátkům, za které by se nestyděla ani královna ze Sněhurky. Neméně zdařilý detail je i škodovkou patentovaný výsuvný mechanismus dveří (na všech čtyřech), ze kterého se při otevírání vysune plastový chránič dveří, který zamezí tomu, aby se při neopatrném otevření poškrábalo vedle stojící auto.

Co se pak týče jízdních vlastností, tak ty před konkurencí také obstojí se ctí. Námi testovaná dvoulitrová dieslová předokolka s výkonem 110 kW si nejenom krásně rozuměla s převodovkou DSG, ale i s křivolakými uličkami v okolí Palma de Mallorca. Tam, kde si ostatní řidiči do zrádných zatáček najížděli zeširoka, škodovka se svým rejdem obstála na výbornou. Samotný podvozek pak ve škodovce odladili tak, aby jízda byla nejenom požitkem, ale i užitkem.