Příkladem je Dvůr Králové nad Labem. Zajištění nákupů si vzala na starost Místní akční skupina (MAS) Královédvorsko a pod heslem Nakupujeme pro Královédvorsko byla připravená rozvážet potřebný sortiment ve městě i okolních menších obcích. Odezva? „Za dva týdny jsme rozvezli jediný nákup - toto úterý,“ odpovídá Lenka Křížová, ředitelka MAS Královédvorsko. Považuje to za překvapení. „Čekali jsme, že zájem o tuto službu bude, ale poptávka je nulová. Nicméně naše nabídka platí i nadále po dobu nouzového stavu,“ říká.

Do akce je přitom připraveno třicet dobrovolníků. Vedle pracovníků organizace také lidé z farní charity, skauti, studenti nebo také lidé, kteří prodělali covid-19 a vědí, že by sami v době nemoci takovou službu uvítali. „Máme připravených spoustu lidí pomáhat. Hlásili se nám, jakmile jsme nabídku zveřejnili. Počítali jsme, že nákupy budeme rozvážet ve třech lidech z kanceláře, ale přihlásilo se třicet lidí,“ oceňuje Lenka Křížová zájem dobrovolníků.

Dobrovolníci čekají

V Úpici je připraveno vyrazit jedenáct dobrovolníků. „Na jaře bylo deset seniorů, kterým jsme pravidelně chodili nakupovat potraviny a léky, nosili jim obědy ze škol. Teď nikdo. Linka přesto běží dál. Jsme připraveni, pokud někdo zavolá, a dobrovolníci také,“ přibližuje situaci v Úpici Irena Davidová, vedoucí sociálního odboru městského úřadu.

Také v Trutnově lidé vůbec nevyužívají kontaktní linku. Na jaře se přitom osvědčila. „Pečovatelská služba Trutnov ve spolupráci s odborem sociálních věcí, školství a zdravotnictví městského úřadu tehdy vyřídila přes čtyřicet žádostí. Nyní ale evidujeme pouze jednu žádost,“ vystihuje čísly výrazný pokles zájmu o pomoc přes městskou kontaktní linku mluvčí trutnovské radnice Michaela Dědková.

Klesl zájem o obědy

„U nás je to stejné,“ hlásí z Vrchlabí Adéla Cupáková ze sociálního a zdravotního odboru městského úřadu. ,Měli jsme jedinou poptávku na nouzové lince. Nicméně službu budeme nabízet dál. Myslíme si, že to je správná služba, ale lidé ji nevyužívají. Jsou zřejmě schopni si poradit jinak,“ domnívá se Cupáková.

Město Jilemnice nabízí obyvatelům rozvoz obědů. Službu zajišťují pracovníci Společenského domu Jilm, který je uzavřený. Dobrovolní hasiči roznesli do všech domácností jídelní lístky. Zájem se propadl oproti jaru ze 120-130 zájemců denně na současných 15. "Zájem je minimální," potvrzuje Daniela Myslivcová, dramaturgyně Společenského domu Jilm Jilemnice, která nyní funguje jako "telefonní ústředna": "Jedním z důvodů nízkého zájmu může být i zvýšení ceny z 54 na 90 korun oproti jaru," připouští.

Kontaktní linky

Trutnov: 733 143 832, 733 143 831
Dvůr Králové: 702 889 537
Vrchlabí: 731 193 426
Úpice 723 616 157
Jilemnice 797 613 835