A co se týče vlaků, u nich se naopak lidé mohou těšit na častější zastavování.
Negativní ohlasy se ovšem týkají vytížené spojnice mezi oběma krajskými městy. Kvůli zpomalení vlaků vynucené rekonstrukcí tratě ubude asi desetina spojů, především večer a bohužel také ráno v nejexponovanějších časech, kdy jezdí lidé do škol.
„Bohužel se nedá nic dělat, v Rosicích je kvůli jednokolejnému mostu přes Labe úzké hrdlo, vlaků se sem kvůli jejich zpomalení nyní tolik nevejde," vysvětluje Jiří Pálka z odboru dopravy pardubického krajského úřadu.
Dokonce i některým rychlíkům potrvá cesta z Pardubic do Hradce až 28 minut! Dnes jim to trvá necelých 20 minut, za půl hodiny to stíhají zastávkové vlaky.
Lidem, kteří pokračují dál do Jaroměře nebo Trutnova, navíc přibudou přestupy v Hradci. Na druhé straně by se ale měla zlepšit návaznost spojů na rychlíky v Pardubicích na hlavním koridoru mezi Prahou a Ostravou.
Nespokojení jsou také občané z Broumovska, kde kraj nechal zrušit hlavně páteční a sobotní večerní spoje do Meziměstí. „Podle zaměstnanců drah se tím ale nic neušetří, protože mašina stejně veze mašinfíru do stanice zpět," zlobí se hradecký krajský zastupitel Miroslav Švábl. Vedení hejtmanství se hájí tvrzením, že vlaků celokrajsky ubude jen 1,7 procenta. „Našim cílem do budoucna není snižovat rozsah drážní dopravy," řekl hradecký krajský radní Karel Janeček.
Podobné omezení počtu spojů zasáhne i vlaky a autobusy v Pardubickém kraji. „Na druhé straně ale většina osobních vlaků začne opět zastavovat na všech zastávkách. Ne jako doposud, kdy jimi projížděly," řekl Pálka.
U autobusů by měly být zrušeny jen málo vytížené spoje, jinak vše zůstane více méně při starém. „Zásadnější změny přijdou na jaře, hlavně na Orlickoústecku, kde přetrvávají problémy s návazností spojů," uvedl šéf pardubického krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.
Krajské úřady objednávají spoje dopravní obslužnosti u dopravců a přispívají na ně stovkami milionů ročně. Nový jízdní řád začne platit 15. prosince.