Přechod z informačního systému firmy Fujitsu, jehož používání loni zakázal antimonopolní úřad kvůli pochybení při výběru dodavatele, k OKsystemu, s nímž úřady práce pracovaly v minulosti, stál hodně nervů nejen lidi odkázané na sociální dávky, ale také úředníky kteří museli údaje kontrolovat často i mimo pracovní dobu.

„Naše pracovnice prošly  25 tisíc spisů, každý z nich musely vzít do ruky a překontrolovat, zda údaje v počítači odpovídají," řekl ředitel pardubického Úřadu práce Petr Klimpl.

Dodal, že v pracovní době nebylo možné kontrolu stihnout. Lidé museli do práce i o sobotách a nedělích, každý zaměstnanec tak za leden odpracoval  35 přesčasových hodin.  Nyní už připravují údaje k vyplácení únorových dávek, klientů by se přesun a kontrola  neměly dotknout.

„Za to, že se vše stihlo, vděčím velké obětavosti svých kolegyň," uvedl Petr Klimpl.

V únoru a březnu však úředníky čeká ještě kontrola spisů týkajících se zaměstnanosti. Řada údajů o lidech, kteří hledají práci, se totiž do staronového informačního systému nepřetáhla, a potenciální zaměstnavatelé by tedy o nich měli málo informací. Tyto kontroly by podle ředitele úřadu měli zaměstnanci zvládnout bez přesčasů.

Hrozí další přesun

Přesčasům se nevyhnuli ani zaměstnanci královéhradeckého Úřadu práce.  Od poloviny ledna chodili do práce každý víkend, celkový počet přesčasových hodin jde do tisíců. „Větší část práce však máme ještě před sebou," upozornil ředitel úřadu Martin Horák.

I když se daří problémy s přechodem na jiný informační systém řešit, není jisté, zda zanedlouho nenastanou těžkosti podobného rázu. OKsystem mohou úřady podle smlouvy využívat jen do konce letošního roku, v nejbližší době tedy bude nutno vypsat nové výběrové řízení. Pokud se OKsystem nepřihlásí a nevyhraje, je možné, že si úředníci příští rok celý strastiplný přesun dat zopakují.

„Stát se to může,"  připustil  Martin Horák. Podle něj však záleží na tom, jaká bude spolupráce mezi starým  a novým dodavatelem: „Našim největším problémem nebyl přechod na OKsystém, který je  uživatelsky přívětivější, ale to, že starý dodavatel nechtěl komunikovat a poskytl nám jen omezený počet dat."