Dokazuje to příklad několika měst a obcí na Královédvorsku, kde na pokutách vloni vybrali „jen" 21 milionů korun, takřka o třetinu méně peněz než v roce 2015. Radary se totiž rozkřikly a řidiči z nich jednoduše začali mít strach.

„Zatímco v roce 2015 bylo těmito radary zaznamenáno 38 tisíc přestupků, v roce 2016 už jen necelých 27 tisíc. Řidiči nejčastěji porušovali rychlost v Choustníkově Hradišti - téměř 15 000 přestupků - a v Kocbeřích s 5 000 přestupky," uvedla Miroslava Kameníková, mluvčí radnice ve Dvoře Králové. Ta ve správním řízení pokuty ze všech šesti míst vybírá. Jedná se o dvě lokality v samotném Dvoře, dále o Kocbeře, Choustníkovo Hradiště, Vlčkovice a Horní Dehtov.

Právě Choustníkovo Hradiště na státovce mezi Trutnovem a Hradcem Králové se stalo pro řidiče černou můrou. Naprostá většina z nich se zde v posledních dvou letech naučila sundávat nohu z plynu, což místní kvůli bezpečnosti oceňují.

„Úsekové radary až nečekaně pomohly zklidnit provoz v obci. Skutečně se osvědčily," řekl starosta Vratislav Vopálka.

Okolo pěti procent majitelů aut, které kamery přistihly při překročení předepsané padesátky, však pokutu na zaslanou výzvu ignorují a věc tak končí ve správním řízení. A to se nevyplácí, protože tam už jde nejen o peníze, ale i o body.

„Pokud je během správního řízení zjištěn řidič motorového vozidla, který přestupek spáchal, zaplatí pokutu za přestupek překročení rychlosti a dojde u něho k zápisu bodů do bodového hodnocení. Pokud řidič zjištěn není, padá odpovědnost v rámci tzv. objektivní odpovědnosti na provozovatele vozidla, který uhradí pokutu za spáchání správního deliktu a náklady správního řízení," podotkla Kameníková.