V loňském roce odstartoval projekt České pošty, který spočívá v převedení poštovních služeb na obecní úřady nebo soukromé provozovatele. Pošta Partner, jak se projekt nazývá, počítá s přeměnou pošt především v menších obcích. I když projekt zpočátku vyvolával velké diskuze a lidé měli strach, že přijdou o služby, na něž jsou zvyklí, realita byla jiná.

Jedna z prvních poboček na Jičínsku byla otevřena v květnu v obci Střevač. Starostka Jaroslava Rychterová, která se také staví za přepážku, si službu i po devítiměsíčním fungování chválí a jen těžko hledá negativa. „Služby zůstaly v podstatě beze změn. Naopak bych řekla, že našim obyvatelům přinesly pár výhod. Máme otevřeno déle a navíc je pro místní pohodlné, že pobočka sídlí v jedné budově s obecním úřadem. Takže si mohou vyřídit více věcí najednou a vzhledem k tomu, že mám kancelář naproti, není pro mě problém, když někdo přijde mimo otevírací dobu pošty, mu vyhovět," pochvaluje si starostka a dodává, že pobočka je spojena také s obecní knihovnou a služby Partnera jsou rozšířené například o Czech Point a ověřování podpisů.

Pošta Partner
Pošta Partner je projektem České pošty. Jeho cílem je převod části poboček na třetí osoby, které budou dál zajišťovat standardní poštovní služby. První Partner byl otevřen v roce 2009 na Božím Daru. Loni bylo zřízeno 149 poboček pošty Partner, z toho 17 v hradeckém kraji, kde jich je nyní 28. Letos byly v kraji zřízeny dvě - v Dolní Branné na Trutnovsku a v Chlenech na Rychnovsku.

Prvního prosince loňského roku byla pobočka zřízena i v další malé vesnici na Jičínsku, a to ve Žlunicích. Podle místostarostky Jiřiny Řeháčkové je ale ještě příliš brzy na hodnocení. „Dohodli jsme takové podmínky, aby místní nepřišli o žádné služby. Ale jedná se o něco nového a lidé si musí zvyknout, říká místostarostka, která ví, jak důležité je zachování poštovních služeb v obci. „Byla tady možnost, aby službu pošta Partner poskytovala obec nebo by se česká pošta obrátila s výzvou na provozování této služby na jiné zájemce. Zastupitelé obce si nedokázali představit, že by poštovní služby ve Žlunicích nebyli zajištěny, proto se rozhodli o zřízení Partnera v na obecním úřadu. Chtěli jsme mimo jiného zachovat i soukromí lidí, při poskytování poštovních služeb," vysvětluje J Řeháčková.

Šestatřicet let za přepážkou

Vlasta Smolíková pracovala na poště ve Žlunicích 36 let. Poté, co byla zrušena, přešla na pobočku Partnera. Jak sama říká, lidé změnu téměř nezaznamenali. „Všechno je úplně stejné, jako to bylo. Od nikoho jsem neslyšela žádnou stížnost na novou formu služeb. Ba naopak, místní jsou rádi, že vše v jejich obci zůstalo zachováno," ujišťuje Vlasta Smolíková.