Dnešní výlet za Kryštofem začínáme v Nové Pace, kde máme ke zhlédnutí několik zajímavostí. Především je to Městské muzeum, jehož součástí je také Suchardův dům z roku 1896 se sgrafity. V muzeu jsou stálé expozice spiritismu, mineralogických, paleontologických a vlastivědných sbírek, k vidění je zde např. Novopacký (Mádlův) betlém. Velkou zajímavostí je osm metrů dlouhý zkamenělý araukarit vystavený v Klenotnici drahých kamenů.

Kromě řady dochovaných barokních a roubených městských domů nás na výšině nad Novou Pakou zaujme paulánský klášter s poutním barokním kostelem Nanebevzetí Panny Marie. Klášter v současné době vlastní a opravuje občanské sdružení Život bez bariér.

Na Masarykově náměstí míjíme pozoruhodný farní kostel sv. Mikuláše a pak už jsme srdečně jako cyklisté vítáni v penzionu Ježkův statek, kam se dostáváme přes hlavní silnici směřující do Krkonoš. Posilněni zajedeme ulicí Na Vyšehradě k řecko – katolickému dřevěnému kostelíku na Husově kopci, který sem byl převezen z Podkarpatské Rusi.

Vrátíme se do města a po zelené turistické značce míříme jihovýchodním směrem do obce Štikov, známé svým autokrosovým závodištěm, a stoupáme vzhůru k lesu. Vjíždíme do chráněného lesního území zvaného Sýkornice, jehož součástí jsou i tzv. Novopacké vodopády, které jsou však bohužel v létě vyschlé, a tak se sem určitě vrátíme buď na jaře, kdy je hodně vody nebo v zimě, kdy se zde tvoří ledopády.

Po zelené dojedeme až k silnici, po které se vydáme doprava do Bělé u Pecky, odkud pokračujeme dále na Pecku. K hradu poměrně slušně stoupáme, náročné stoupání však stojí za tu námahu. Čekají tady na nás totiž dva zajímaví Kryštofové. Jeden v podobě tekutého jedenáctistupňového novopackého piva, druhý v podobě samotného Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, známého dobrodruha a cestovatele, kterému hrad patřil v 17. století, a který byl popraven na Staroměstském náměstí v roce 1621.

Z Pecky pokračujeme po cyklotrase 4135 k železniční stanici Borovnice a odtud sjíždíme do Horky u Staré Paky, kde zabočíme doleva a asi půl kilometru bohužel jedeme po velmi frekventované silnici č. 16 spojující Jičín s Trutnovem. Pak uhneme doprava na zelenou turistickou značku a dosáhneme vrchu Kozince s ocelovou rozhlednou.

Odtud pokračujeme po zelené velmi opatrně, protože je zde náročný terén, v jednom místě je opravdu prudké klesání. Ale jakmile dosáhneme sedla Na Veselce, do Nové Paky už jen příjemně klesáme.

Navržená trasa:
Nová Paka – Štikov – Sýkornice – Bělá u Pecky – Pecka – Borovnice – Horka u Staré Paky – Na Veselce – Nová Paka. Trasa  je dlouhá  pětatřicet kilometrů.