Scházejí se tam výletníci z různých směrů. Láká je dobrá kuchyně, doplněná vyhlášenými borůvkovými koláči, megarohlíkem přes dva talíře, vlastním pivem Paroháč, a příjemné posezení na dohled tří nejvyšších českých kopců. Sněžky, Luční a Studniční hory. Lidé sem míří od Sněžky, Polska, Špindlerova Mlýna, Pece pod Sněžkou, Strážného.

Raketové turbopohony

My jsme zvolili trasu z Janských Lázní, kvůli možnosti otestovat horské elektrokolo. Záměr vyhnout se lidskému mraveništi na nejfrekventovanějších trasách vyšel dokonale. Vystoupat od Černé hory k Luční boudě lze snadno, rychle a bez kličkování špalíry turistů.

Lanovka na Černou horu jezdí bez front. Na řadě cest nepotkáte ani živáčka. Tetřeví boudy, Liščí hřeben, Rennerovky nebo zpátky Hnědý vrch, to je idylka. Kocháte se kouzelnými výhledy na krkonošské hory, louky, údolí. Sněžku si vychutnáte hned z několika pozic, máte ji jako na dlani. Je to ideální lék na alergii na šílené davy, valící se na nejvyšší českou horu.

Navíc, pokud máte k dispozici doslova turbopohony, připevněné na rámu horského kola, nekončíte túru s vyplazeným jazykem na vestě. Byť měla 47 kilometrů a vedla přes hřebeny. Intenzitu elektrické podpory si dávkujete ve čtyřech stupních podle zátěže. Díky tomu vás elektrokolo hravě vynese i do nejstrmějších kopců, jako by existoval v akumulátoru raketový pohon a nevezl pivní sud, ale miminko. Krpál z Výrovky k Památníku obětem hor je malina.

Dobíjet na cestě nebylo potřeba. Baterka spolehlivě vydržela až do cíle v Janských Lázních, završeného prudkým černohorským sjezdem. V místech, kde není nutné využívat elektrický pohon, lze nastavit režim off a šetřit baterku. Nejvíc požírá energii stav, příznačně označený turbo.

Kdo baterku vyplácá, nemusí se děsit, že bude muset tlačit 25 kg těžké kolo pěšky. Na trase jsou umístěné dobíječky, v našem případě na Černé hoře, Kolínské boudě a Luční boudě. Je to podobné jako nabít mobil, nabíječky jsou k zapůjčení na recepci. Stačí zapojit do volně přístupných zásuvek a jít na párek nebo oběd.

Nabíječky na Luční boudě i v pivovaru

Nabíječky mají funkci rychlonabíjení a za 45 minut jsou schopné dobít až 40 procent kapacity. To zajišťuje další dojezd až 30 kilometrů v terénu. Dobíjení trvá při úplném vybití 4 hodiny. "Nabíječky máme ve vrchních partiích Krkonoš. Zpravidla vybíráme restaurace nebo místa, kde se lidé rádi zastaví na doplnění energie," vysvětluje Jakub Janda, ředitel půjčovny SkiResort Live.

SkiResort Černá hora – Pec má nabíjecí místa pro elektrokola na Luční boudě, Kolínské boudě, v Pivovaru Trautenberk Malá Úpa, Ford baru Černá hora a v hospůdce na Formánkách v Janských Lázních. Půjčovna disponuje čtyřiceti horskými elektrokoly, půjčuje také dětská elektrokola. "Ve SkiResortu Live do půjčovny bereme jen velmi kvalitní horská elektrokola se silnou baterií, garantovaným dojezdem víc než 50 km a skvělými komponenty," upozorňuje Jakub Janda.

"Půjčovnu horských elektrokol SkiResort Live jsme v Janských Lázních otevřeli před třemi lety. První sezonu jsme začínali s 15 horskými elektrokoly SCOTT a zhruba 10 koly bez elektropohonu. O běžná kola ale v půjčovně nebyl takový zájem. Dá se říct, že cyklistů v Krkonoších nepřibývá, jen z běžných kol přesedlali na horská elektrokola," říká.

Zájem o horská elektrokola se postupně zvyšuje. "V případě východních Krkonoš je to hodně dáno kopcovitým terénem. Dojet z Janských Lázní až na Luční boudu a zpět na běžném kole, to je záležitost pro zkušené a trénované cyklisty. S kvalitním elektrokolem ale tuto náročnou trasu zvládne každý a může se na Sněžku během jednoho dne podívat hned z několika úhlů," poukazuje na výhody zapůjčení horských kol na elektropohon Jakub Janda ze SkiResortu Live.

Po trase z Janských Lázní na Luční boudu je druhá nejvyhledávanější cesta na Malou Úpu přes pivovar Trautenberk.

Boom i ve Špindlu

Rovněž Marek Svačina ze Skiareálu Špindlerův Mlýn potvrzuje, že zájem o elektrokola stoupá. "Elektrokola zažívají velký boom, jak v rámci prodejů, tak díky tomu i při půjčování. Lidé si rádi vyzkouší na dovolené to, co si pak doma koupí," říká. "Ve Špindlu je o elektrokola velký zájem také díky tomu, že naše prostředí je plné velkých kopců, které jsou pro příležitostné jezdce moc složité," připomíná Marek Svačina, obchodní a marketingový ředitel Skiareálu Špindlerův Mlýn.

K dispozici mají 25 elektrokol, dobíjet je možné přes noc v půjčovnách skiareálu. "Velký zájem je také o koloběžky. Lidé s oblibou zakončí výlet na Medvědíně adrenalinovým sjezdem," dodává.

Ze Špindlu je možné vyrazit na osm tras na elektrokolech. Nejoblíbenější je modrá, označená číslem 6, která vede směrem do Údolí Bílého Labe.