Podle Drážní inspekce byla lanovka původně určena pro přepravu  dřeva a sena. Zařízení se však od původního projektu liší,  majitel navíc  nedodržel podmínku o dočasnosti provozu. „Není jasné, proč lanovka jezdila dál. Město o tom vědělo," řekl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

S tím však nesouhlasí vedoucí odboru výstavby Špindlerova Mlýna Petr Kubec: „Z kolaudačního rozhodnutí, které máme k dispozici, vyplývá, že tam žádné časové omezení nebylo."

Drážní inspekce případ stále vyšetřuje, ačkoli se od začátku spekuluje, že tato dráha pod její působnost nespadá.

„Podle podkladů to sice není lanová dráha ve smyslu zákona o drahách, ale všichni to nazývají lanovkou a my nemáme žádný důkaz, který by se stoprocentní jistotou vyloučil, že to lanová dráha není. Proto ve vyšetřování pokračujeme," uvedl Jan Kučera. Podotkl, že s podobným případem se Drážní inspekce ještě nesetkala. Pád prověřují  specialisté na lanové dráhy, vyšetřování však podle náměstka Kučery může trvat ještě několik měsíců.

Pokud by se potvrdilo, že případ náleží Drážní inspekci, mohl by majitel lanovky od tohoto úřadu dostat až desetimilionovou pokutu. Dalších deset milionů by mu podle Jana Kučery mohl udělit Špindlerův Mlýn. K tomu se  však Petr Kubec nechtěl vyjadřovat.

Lanovka sloužila pro přepravu zavazadel a lyží k chatě Bumbálka a dalším objektům. Na konci listopadu do ní nastoupila rodina se dvěma dětmi a chtěla jet nahoru. Krátce poté se však přetrhlo tažné lano a korba se zřítila. Jeden muž zahynul, čtyři lidé byli zraněni.

Policie stále vyslýchá svědky události. „Zatím jsme žádnou osobu neobvinili," řekl policejní mluvčí  Udo Ertner.

Lanovka na začátku ledna začala opět převážet náklad. Provozovatel Bumbálky médiím řekl, že lanovka je opravena a její činnosti nic nebrání.  Město podle jeho úředníků provoz zastavit nemůže.