Hradecké krajské silničáře zimní údržba zatím stojí asi o dvě třetiny více než loňská. O něco menší nárůst financí na pluhování  a posyp oproti loňsku hlásí i pardubičtí krajští cestáři.

Náklady na zimní údržbu  silnic hradeckého kraje se od prosince do konce února vyšplhaly asi na 110 milionů korun, oproti loňské mírné zimě vzrostly asi o 48 milionů. Nejvyšší náklady, 50,3 milionu korun, si vyžádal leden, únor vyšel na 30,3 milionu. Náklady na údržbu silnic v kraji se při průměrné zimě pohybují kolem 190 až 200 milionů korun.

Oproti extrémně mírné loňské zimě byly letos náklady v obou měsících v hradeckém kraji mnohem vyšší.

„Například během loňského února jsme za zimní údržbu zaplatili v porovnání s letoškem o zhruba o 22 milionů méně, v lednu to bylo o 30 milionů méně," upřesnil krajský radní pro dopravu Karel Janeček. Podle něj leden a únor přinesly na krajské silnice po mírnějším prosinci náročnější zimní údržbu.

V prvních dvou měsících roku zaznamenali silničáři v hradeckém kraji 48 zásahových dní.

Kritické dny
2. prosince – Mrznoucí déšť pokryl silnice vrstvou ledovky. Navíc na ně padaly větve a stromy.
5. ledna – Sněžení, vítr a ledovka způsobily řadu nehod.
12. ledna – Husté sněžení, déšť, náledí a silný vítr. Už předtím však víkendový déšť a obleva zvedly hladinu řek, takže pod vodou byly silnice z Třebechovic do Krňovic a z Vysoké nad Labem do Opatovic.
9. února – Region zasáhlo silné sněžení a náledí. Od tří do 13 hodin hradečtí silničáři spotřebovali 450 tun soli a 300 tun inertních materiálů. Deset hodin zásahu je přišlo na tři miliony korun.

Silné sněžení a rychlé tání

„Leden byl pro krajské silničáře náročný především kvůli výkyvům počasí, kdy se velké spady sněhu střídaly s rychlým táním. Začátkem února nás zase nejvíce potrápilo jednodenní husté sněžení, které způsobilo dvouhodinové zastavení dopravy v Náchodě," uvedl Karel Janeček.

V lednu zaznamenali silničáři 29 zásahových dní, během kterých se spotřebovalo téměř pět tisíc tun soli.

V únoru byly největší potíže hned ze začátku. Nejprve byla o prvním únorovém víkendu kvůli navátému sněhu uzavřena silnice ze Sedloňova do Úhoru. V pondělí se pak kvůli hustému sněžení zastavila na dvě hodiny doprava v Náchodě. Čísla za únor ukazují 19 zásahových dní a spotřebu přes dva tisíce tun soli.

Taktéž Správa a údržba silnic Pardubického kraje počítá letos s větším účtem za zimní údržbu než vloni. Pokud však již březen nepředvede žádné kalamity, rozdíl oproti loňsku nebude výrazný.

„Loňská zimní údržba byla s výdaji 65 milionů korun historicky nejlevnější. Letos je na hodnocení brzy, kupříkladu v lednu  jsme utratili 35 milionů, únor by naopak ale mohl mohl být podle předběžných čísel nejspíš o polovinu levnější," uvedl provozní náměstek pardubických krajských cestářů Václav Ouhrabka. Relativně mírná zima rovněž zatím nenapáchala velké škody na površích vozovek.