Jen cena posypové soli stoupla za poslední tři roky o polovinu. „Tím, že začala válka na Ukrajině, vypadly zdroje na Ukrajině a Bělorusku,“ popisuje situaci ředitel Údržby silnic Královéhradeckého kraje Jiří Brandejs. To zvýšilo ceny od současných hlavních dodavatelů, kteří jsou v Německu a v Polsku. „Máme uzavřené smlouvy, nicméně ceny jdou nahoru. Nezbývá nám, než je akceptovat,“ konstatuje Jiří Brandejs.

Silničáři mají na zimu zatím připravených 21 tisíc tun posypové soli a víc než 6 tisíc tun inertních materiálů. „Ty vstupy se zvyšují. Nešetříme na tom, co děláme, nicméně nám poslední dvě zimy pomohlo počasí,“ přiznává hejtman Martin Červíček. Celkem se krajští silničáři budou starat o 3 500 kilometrů silnic. „V případě potřeby ale plán upravíme a náklady navýšíme podobně jako v minulých letech,“ slibuje hejtman pro případ, že by náklady překročily plánovanou částku. Loni kraj zaplatil za 106 dnů, kdy bylo nutné silnice ošetřovat, 184 milionů.

Kanadská rockerka Avril Lavigne.
Rock for People do Hradce láká na rockerku Avril Lavigne nebo legendu Pendulum

Délka neudržovaných silnic v kraji se v posledních letech snižuje. Za poslední léta o sto kilometrů. „I pro letošní rok klesl počet kilometrů komunikací, které se v zimě neudržují. Letos se jedná o 194 kilometrů silnic nižšího významu,“ řekl hejtman Martin Červíček.

Změnu ale řidiči příliš nepocítí. Fakticky se nově bude udržovat pouze jeden kilometr silnice třetí třídy u obce Syrovátka na Hradecku. „Doprava se tam zvýšila, tak jsme úsek přidali do údržby,“ vysvětluje Jiří Brandejs.

Radek Micopulos z Bílé Třemešné vyrábí hlavolamy, specializuje se na Ježky v kleci.
Kdo vynalezl Ježka v kleci? Výrobce hlavolamů rozluštil letitou záhadu

Druhý úsek je pak mezi Deštným a Zdobnicí v Orlických horách. Horská silnička se pluhovala už dříve. Teď ale silnice bude oficiálně v plánu zimní údržby a zmizí zlověstné značky označující v zimě neudržovaný úsek. Cesta spojuje dvě lyžařská střediska, je klikatá a úzká, a tak se i nadále počítá s pluhováním traktory. „Sypač se tam nevejde. Navíc jak v zimě vzniknou po stranách sněhové bariéry, tak se silnice nadále zúží,“ vysvětluje Brandejs.

Silničáři investovali do techniky desítky milionů. Celkem je na jednotlivých cestářstvích připraveno 119 sypačů, 12 sněhových fréz a s údržbou silnic pomůže také 113 traktorových radlic. Za jejich volanty se bude střídat 230 řidičů.

Zdroj: Deník/Jiří Fremuth