Covid, válka, zdražování. Je to dost pro to, aby se člověk hroutil? Odborníci vědí, že ažaž. Podle Lenky Hečkové z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) se dramata posledních let a měsíců odrážejí nejen v psychice dospělých, ale bohužel i dětí.

„Ovšem i bez těchto negativních aktuálních impulzů trpí pětina dětské populace nějakým duševním onemocněním nebo je jím ohrožena,“ sdělila na setkání lidí, kteří se péčí o dětské duše systematicky zabývají.

Okamžitá pomoc

V rámci projektu Eduzměny, který se snaží na Kutnohorsku vytvořit prostředí pro vzorový vzdělávací systém, začaly loni v září působit dva mobilní týmy duševního zdraví. Jsou v nich sociální pracovník, psycholog, speciální pedagog a zdravotní sestra. V případě potřeby je k dispozici i pedopsychiatr a klinická psycholožka.

Ilustrační foto
Úzkosti, ztráta sexuální identity. Děti po covidové izolaci cítí bezmoc

Od letošního února k nim přibyly i dvě ukrajinské psycholožky, protože právěv tomto regionu je přes sto padesát malých ukrajinských uprchlíků. Olesja Parkhomenko se stará o pětačtyřicet dětí, které našly útočiště ve Zruči nad Sázavoua tamní škole. „Pomoc potřebují všechny, protože ze dne na den přišly o domov, pocit bezpečí a svoje spolužáky. Máme i těžší případy, kterým se musíme věnovat intenzivně,“ sdělila Deníku.

Pokud si laici myslí, že péče odborníků je zbytečný luxus, pak zkušenosti ukazují opak.

Psychické problémy u dětí.Psychické problémy u dětí.Zdroj: DeníkSociální pracovník Miloš Březina, který vede kutnohorský tým, přiblížil třeba případ děvčátka, jehož matku týral manžel, alkoholik a násilník. Tato zkušenost holčičku poznamenala natolik, že ve škole měla afektivní stavy, kdy byla nebezpečná okolí, házela po dětech předměty, takže ji matka musela odvádět domů. „Díky intervenci našeho týmu se dítě zklidnilo, chodí každý den do školy a jeho stav je stabilizovaný,“ popsal Březina.

Týmy uplatňují speciální neurosekvenční model, s nímž seznamují i učitele, kteří jsou v řetězci pomoci nejdůležitějším článkem. „I včasný malý zásah v podobě antistresového míčku nebo přechodného pobytu na chodbě může sehrát podstatnou roli,“ sdělil Březina.

Model pro republiku

Na oba týmy, které mají za sebou 1342 zásahů, se obracejí ředitelé, učitelé i rodiče. Jakmile se objeví problém, jejich členové vyrazí do školy a na místě zjišťují, co se stalo a jak je možné žákovi ihned pomoct. Jejich výhodou je mobilita a dostupnost. Zatímco na pomoc odborníků v ordinacích se častokrát čeká celé měsíce, tady je okamžitá.

Detailní pohled na léze pravděpodobně opičích neštovic na paži a noze čtyřleté africké holčičky. Snímek byl pořízen v lednu 1971 v Libérii. Infekci způsobil vir neštovic typu vakcinie, variola nebo právě opičí neštovice
Opičí neštovice: Jaké jsou příznaky a léčba. Proč by lidé neměli panikařit

„O naše zkušenosti projevilo zájem i ministerstvo školství, takže věříme v postupnou aplikaci tohoto způsobu intervence tak, aby byl tým duševního zdraví v každé obci s rozšířenou pravomocí. Z poloviny by přímo pomáhal dětem, z poloviny by podporoval učitele a organizoval pro ně semináře,“ dodala Lenka Hečková.