Káva: prospívá nebo škodí?

Zdroj: Youtube

Není jedno, kdy kávu pijeme

Káva, tedy přesněji řečeno látky, které kávový nápoj obsahuje, ovlivňují zdraví, náladu i fungování celého organismu. Pomáhá nejen tehdy, kdy potřebujeme zvýšit pozornost, ale i při sportovní aktivitě, při trávení, jako prevence nemocí či při hubnutí.

Různými studiemi je dokázáno, že pravidelné pití kávy snižuje riziko Alzheimerovy nemoci a také, že káva snižuje riziko Parkinsonovy choroby.

Kofein z kávy stimuluje centrální nervovou soustavu, ale i oběhovou soustavu a další orgány v našem těle. Není tedy jedno, kdy si kávu dopřejeme, pokud chceme z kávy získat povzbuzení, více energie ale i jen požitek z její chuti.

Podpora při hubnutí

Baristka Monika Matúšová z pražírny kávy Zlaté Zrnko.Baristka Monika Matúšová z pražírny kávy Zlaté Zrnko.Zdroj: Se svolením Moniky MatúšovéPři snaze o zhubnutí lidé obvykle kombinují redukční dietu a pohyb. Káva se doporučuje pít před sportovním výkonem, ideálně hodinu, nejméně však půlhodiny před začátkem aktivity. Je to proto, aby káva v době sportu nezatěžovala žaludek, ale podpořila výkon a výdrž.

Kromě toho, že káva a látky z ní pomohou lépe zvládnou trénink, může káva podobně jako zelený čaj podporovat i proces odbourávání tuků. Kofein si sám o sobě s tukem neporadí, ale pomáhá udržovat metabolismus v chodu, a to je pro neukládání a odbourávání lipidů důležité.

Opravdu je pití kávy s mlékem nezdravé?

Do kafe mlíko, na rakev víko. Lidové rčení úplně zbytečně straší.
Káva s mlékem: Kdy ji raději nepít, a kdy naopak může pomáhat v léčbě

„Kofein před cvičením nejlépe nakopne v podobě malého espressa. Velké preso naopak moc nepomůže, jelikož se tato káva déle pije a je zbytečně zředěna vodou. Nejnovější studie také říkají, že to, jestli si dát kávu před cvičením, záleží i na citlivosti na kofein. Pokud je někdo citlivý, může mu to při cvičení spíše uškodit než pomoci,“ doporučuje baristka Monika Matúšová z pražírny kávy.

French press je jednoduchý způsob přípravy kávy:

Milovníci neslazené kávy měli výhodu

Souvislost popíjení neslazené kávy a hubnutí prokázala i nová studie, publikovaná na sklonku loňského roku v časopise The American Journal of Clinical Nutrition. Studie potvrdila, že zvýšení konzumace množství kofeinové i bezkofeinové kávy bylo během čtyř let spojeno se snížením přírůstku hmotnosti u mužů i žen.

Kolena mohou bolet proto, že kloub není v dobré pozici. A na tom se podílejí i nevhodné boty
Běžná věc lidem působí bolesti kolen. Fyzioterapeut radí, jak to snadno změnit

Ovšem pozor, opravdu to platí jen pro kávu neslazenou. Přidání lžičky cukru do značné míry potlačilo přínos kávy pro hubnutí, a bylo naopak spojeno s dalším přírůstkem hmotnosti.

4 důvody, proč pití kávy ovlivňuje hubnutí

Pohybová fyzioložka Colleen Gulick pro web Healthline vysvětlila, že existuje několik způsobů, jak může káva ovlivnit váhu:

1. Termogenní efekt. Kofein coby klíčová složka kávy, stimuluje termogenezi, což je proces, kterým tělo vytváří teplo a spaluje kalorie. Tento termogenní efekt může zvýšit energetický výdej.

2. Potlačení chuti k jídlu. Bylo prokázáno, že kofein má vlastnosti potlačující chuť k jídlu, což může snížit celkový příjem kalorií.


Nahrává se anketa ...

3. Metabolické účinky. Káva obsahuje bioaktivní sloučeniny, jako jsou chlorogenové kyseliny a polyfenoly, které byly spojeny s metabolickými výhodami, včetně zlepšené citlivosti na inzulín, a tím i lepšího metabolismu glukózy. Tyto účinky by mohly potenciálně ovlivnit regulaci tělesné hmotnosti a přispět ke snížení hmotnosti.

4. Zvýšení fyzického výkonu. Kofein zlepšuje vytrvalost a fyzickou výkonnost. Zvýšením intenzity cvičení může pravidelná konzumace neslazené kávy nepřímo podpořit úsilí o hubnutí, a to díky zvýšenému výdeji kalorií během fyzické aktivity.

Raději ne na lačný žaludek

O kávě, jejích účincích a způsobu její konzumace koluje hodně mýtů. Tvrzení, že káva by se neměla pít na lačný žaludek, je však u někoho pravdivé. „Káva podporuje vylučování trávicích šťáv, a pro žaludek není dobré, pokud tráví naprázdno,“ radí Monika Matúšová. Ideální je dát si po jídle krátkou pauzu 20 – 30 minut, a teprve potom si dopřát šálek kávy. Pomůže s trávením a povzbudí.

Je rozhodně lepší mít nadváhu, ale být fit, než být hubený a bez dobré fyzičky.
Obezitolog Martin Matoulek: Proč vážíme 200 kilo? Hubnutí je prostě nepřirozené

Podle Pavla Kohouta, přednosty interní kliniky pražské Fakultní Thomayerovy nemocnice a spoluzakladatele Institutu kávy, je rozdílný vliv kávy na lačný žaludek u zdravého člověka a u člověka s vředovou chorobou nebo zánětem žaludku.

Kofein opravdu povzbuzuje produkci žaludečních šťáv, čímž připravuje trávicí systém na trávení potravy. „Přesto by u zdravého člověka neměla ani při pití na lačný žaludek vyvolat zdravotní obtíže. U pacientů se zánětem žaludku či vředovou chorobou žaludku a duodena je ale vhodné si kávu nalačno odpustit,“ říká lékař Kohout.

Před cestou si kávu nedávejte

Po vypití kávy se do půl hodiny může přihlásit o slovo i tlak močového měchýře. Káva je totiž známé diuretikum, čili zvyšuje tvorbu a vylučování moči. Kdo se chystá na cestu, určitě by neměl pít kávu na poslední chvíli. Pokud tedy nechce hned za rohem stavět.

Hodně kofeinu, velká únava

Vysoké dávky kofeinu tělo vyčerpávají. Kdo pravidelně zásobuje tělo velkými dávkami kofeinu, neměl by být překvapený, že trpí nespavostí či neklidným spánkem a ráno vstává unavený. „Obsah kofeinu v kávě se může lišit podle toho, jak horkou vodu použijeme, jak dlouho kávu louhujeme nebo extrahujeme a jaký objem nakonec vypijeme,“ vysvětluje baristka Monika Matúšová.

Osobní váha či zrcadlo jsou dobré pomůcky při hubnutí, ale nejsou tím nejdůležitějším, co pro shazování kil potřebujete.
Dvě nejdůležitější místa pro hubnutí máte doma. Neuvěříte, která to jsou

Nejméně kofeinu má espresso nebo moka. Naopak nejvíce kofeinu obsahuje káva, která se louhuje dlouho – zalévaná káva. Někdy však můžeme cítit větší nakopnutí, když vypijeme espresso, i když má méně kofeinu.

„Je to proto, že šálek s obsahem jen 30 mililitrů vypijeme najednou. Zato zalévanou kávu pijeme déle, proto se kofein do těla dostává postupně a tak, i když jsme do těla dostali více kofeinu, necítíme nakopnutí,“ dodává baristka Matúšová.

Kdy naposledy pít kávu před spaním

Všeobecně se doporučuje, že bychom si poslední šálek měli dopřát několik hodin před spaním, aby si organismus opravdu odpočinul. Ale každá káva má jiný obsah kofeinu a každý organismus zpracovává tuto látku jinak rychle. Proto je nejlepší vypozorovat si sami na sobě, kdy si můžeme poslední šálek dopřát. U někoho půjde o hodinu u někoho o více hodin před uložením ke spánku.