Bývalý starosta Opatovic trvá na svém názoru, že rozšíření silnice mezi Opatovicemi nad Labem a Březhradem na hlavním silničním tahu mezi dvěma východočeskými krajskými městy není ve veřejném zájmu. Proti verdiktu soudu se odvolá.

O co jde

Jednaosmdesátiletý Jan Tikal žaloval Krajský úřad Pardubického kraje za rozhodnutí vyvlastnit jeho parcelu o rozloze čtyři desetiny aru. Tu v roce 2004 koupil s jediným úmyslem: zabránit rozšíření státovky navádějící dopravu na budovanou třípatrovou křižovatkou. Současná kapacita komunikace podle bývalého starosty stačí a stát by měl takto ušetřené vyčleněné peníze použít na potřebnější dopravní stavby.

Podle soudkyně Věry Adámkové je veřejný zájem pro vyvlastnění pozemku dán územním rozhodnutím. Tikal se mohl odvolat během řízení.
Jeho postup soudkyně rovněž označila za nátlakový. „Koupil si pozemek uprostřed pole, ke kterému nemá přístup, je to pro něj bez užitku. Navíc sám řekl, že to koupil, aby ztížil stavbu silnice, ačkoliv lidé z Opatovic jsou pro,“ řekla soudkyně Adámková.

Jan Tikal při řízení žádal, aby soud odložil projednávání případu na dobu, až se stát domluví s farmářkou Ludmilou Havránkovou, jejíž pozemky brání dostavbě dálnice D11. Až bude dálnice dostavěna až do Hradce Králové, prokáže se, že po „hradubické“ bude jezdit méně aut než doposud. Dopravu svede od opatovické křižovatky právě dokončená D11.

„Pokud se mýlím a aut bude po novém úseku jezdit víc než 25 tisíc za den, ten pozemek dám klidně zadarmo,“ navrhoval Tikal.
Podrobná analýza dělby dopravního zatížení po listopadovém uvedení úseku R35 Sedlice – Opatovice do provozu naopak poukazuje na podstatné zvýšení zatížení silnice I/37 v celém úseku mezi Pardubicemi a Hradcem Králové,“ řekl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.
Výsledek soudního projednávání skepticky předem očekával. Investor stavby mu podle jeho slov už před půl rokem sdělil, jak se bude kauza vyvíjet. „Je tu miliardová organizace proti chudému důchodci. Přesto tvrdím, že plánovaná stavba je zbytečná,“ řekl Tikal.

Stavět se bude

Přes zamýšlené odvolání se silnice začne budovat už na podzim. Vyhne se však spornému pozemku, informoval média ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Pozemek je podle jeho slov v úseku, kde nebrání stavbě mostů ani dalších objektů. Státní Ředitelství silnic a dálnic podalo žádost o vyvlastnění Tikalova pozemku na pardubický magistrát v březnu 2008. Tikal se proti vyvlastnění odvolal, pardubický krajský úřad však odvolání zamítl.

Část silnice mezi Opatovicemi a Březhradem se měla začít stavět už loni a navazovat měla na již hotový čtyřpruh z Hradce Králové do Březhradu. Se zprovozněním se počítalo do zhruba tří let.

Silnici mezi Hradcem a Pardubicemi projíždělo v roce 2008 podle dopravních expertů více než 22 000 vozidel denně, jejich počet má i nadále stoupat. Plánované rozšíření silnice mělo dopravě ulehčit.