Soudce Jan Fifka totiž smetl ze stolu obě žaloby, kterými se Filip Smoljak snažil domoci práva pro svého zesnulého otce (a jiné režiséry) a uznat jeho režisérské počiny jako autorské dílo. Od kulturních domů v Janských Lázních a Jilemnici na tomto základě požadoval zaplacení autorského poplatku za režii cimrmanovských děl.

Hradecké počátky

„Moje babička vždy říkala, že první vyhrání z kapsy vyhání. Sice jsme první bitvu prohráli, ale válka ještě neskočila,“ uvedl po dvou po sobě následujících zamítavých rozsudcích Filip Smoljak, který nebojuje jen za svého otce, ale také za ostatní režiséry. „Jedná se o společenskou záležitost. Sice to vypadá, že se chci soudit o pár tisícovek, ale já se soudím za uznání režiséra jako svébytného tvůrce divadla. Vždyť právě režisér spoluvytváří zážitky, které si pak divák nese domů,“ dodal na své první soudní „štaci“ syn Ladislava Smoljaka. Hradecká soudní bitva o režiséra jako jednoho z autorů díla byla totiž jednou z dalších deseti pří, které ještě Filipa Smoljaka čekají.

Symbolické na celé kauze je, že právě v Hradci Králové se Jára Cimrman „narodil“. 16. září 1966 je v nealkoholické vinárně U pavouka poprvé Cimrman představen jako řidič parního válce v Hradci Králové. „Tak doufám, že nás další soudy nezválcují a uznají, že přínos režiséra je také autorské dílo,“ navázal na historickou souvislost Filip Smoljak s tím, že některé subjekty, kde Cimrmani hráli, toto uznali a poplatek zaplatili. Podle Smoljakova právního zástupce Michala Šalomouna spěje celý spor až k Evropskému soudu. „Hradecké rozsudky jsou porušením nejenom ústavních práv na spravedlivý proces, kdy nebyly připuštěny důkazy, které vyvracejí právní názor z roku 2001, který říká, že režie není nic tvůrčího, ale popírá i Ústavu. Je tu i rozpor mezi českým a evropským právem,“ uvedl Michal Šalomoun, který se chce nejprve obrátit na Ústavní soud.

Boj za ochotníky

Kromě uznání práv režisérů bojuje Filip Smoljak formou petice Vraťme Cimrmana národu i za práva ochotníků. Nelíbí se mu totiž současný systém, kdy divadelní nadšence při předvádění cimrmanovských kusů svazuje pravidlo, podle kterého danou inscenaci nemohou sehrát více než třikrát. „Je tu i provázanost se soudními spory. Pokud bych je vyhrál, poputují peníze ochotníkům, které také podporuji. Ročně jim posílám asi 70 tisíc,“ dodal Filip Smoljak.