Odbory tendr kritizují kvůli údajné mzdové diskriminaci řidičů autobusů. Řidiči si stěžují na nízké mzdy a požadují, aby byla ve výběrových řízeních, která na provoz autobusových linek vypisují kraje, stanovena minimální mzda pro řidiče.

Hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc  připustil, že pokud by zákony umožnily takovou klauzuli do smlouvy vložit, kraj by na to v zájmu dokončení tendru přistoupil.

„Necháváme si od právníků zpracovat posudky na to, jestli můžeme vstoupit do výběrového řízení s klauzulí o sociální doložce, která by řidičům zajišťovala  minimální mzdu po dobu deseti let," řekl hejtman. Příští týden o tom bude jednat rada kraje,

Žaloba a hrozba stávkou

„Nebylo prokázáno, že by takto zadaná veřejná zakázka působila diskriminaci v odměňování," stojí v usnesení okresního soudu, které kraj tento týden zveřejnil. Soud jasně uvedl, že v případě krajské zakázky nejde o diskriminaci z důvodu věku, což bylo hlavním argumentem žalující strany.

„Je to smutné. Ve snaze přimět kraj k zastavení tendru a jeho opětovnému vypsání podle nového zákona o veřejných zakázkách, který bude platit od dubna příštího roku, ale nepolevíme," řekl Jiří Kuchynka, odborový předák společnosti BusLine, která je jedním z největších dopravců v hradeckém kraji. Proti usnesení se žalující mohou odvolat.

Odbory vedle žaloby u soudu podaly i podnět k antimonopolnímu úřadu a navíc avizovaly možnou jednodenní stávku.

„Kraj není ten, který určuje výši mzdy řidičů. tady by měla nastoupit kolektivní vyjednávání odborů se zaměstnavateli. My hospodaříme s penězi daňových poplatníků a určitě nepůjdeme do toho abychom porušovali dikce zákona," řekl hejtman Franc v úterý novinářům. Ostatní kraje se s odboráři dohodly, že s tendry počkají do dubna, kdy by měl začít platit nový zákon. Podle hejtmana je však Královéhradecký kraj v mimořádné situaci, protože smlouva se současnými dopravci končí na konci příštího roku a od 1. ledna 2017 by měla platit nová. „Výběrové řízení nemáme důvod přerušovat, ale zároveň jsme udělali vstřícný krok vůči odborářům a otevírání obálek jsme posunuli na 18. ledna, abychom získali prostor pro dohodu, kterou preferujeme," dodal hejtman.

Proti klauzuli s minimální mzdou je opozice. „Stanovovat tam nějakou minimální mzdu zaměstnanců dodavatele by bylo bezprecedentní. Ostatní profesní skupiny by pak vznesly stejný požadavek," řekl krajský zastupitel  Miloslav Plass (ODS).

Odboráři žádají zohlednění nárůstu mezd
O předběžné opatření na zastavení krajské zakázky odboráři žádali v rámci žaloby na Královéhradecký kraj. Důvodem sporu je zohlednění nárůstu mezd. Mzdy se dnes pohybují v průměru mezi 75 až 78 korun na hodinu. Bez přesčasů a příplatků si tak řidiči v průměru vydělávají asi 12 500 korun měsíčně. Zadávací podmínky tendru by  podle odborářů tyto mzdy zakonzervovaly na dalších deset let.