Lubor Kult (41) se u Krajského soudu v Hradci Králové zodpovídá z podvodu a z úvěrového podvodu.

Podle obžaloby sliboval, že na Rychnovsku postaví továrnu na výrobu vrtulníků a letadel. Na uskutečnění projektu získal desítky milionů korun, jenže provoz nikdy nevznikl a letouny se vyrábět nezačaly. Svého společníka, kterého pro podnikání získal, tak připravil o 24 milionů korun a bance Equa bank způsobil škodu téměř 39 milionů korun.

Továrnu na výrobu malých vrtulníků chtěl Kult vybudovat v Kvasinách. Bezpilotní víceúčelové stroje měly být určeny k monitorování silničního provozu, detekci chemických látek a záření, nebo k průzkumu bojových oblastí.

Jeho plány zaujaly majitele firmy na výrobu letadel. „Nabídl mu společné podnikání s tím, že výstavba zamýšlené továrny se může uskutečnit formou dostavby výrobní haly v Chocni – Dvořisku,“ uvádí obžaloba.

Kult podnikateli tvrdil, že na dostavbu haly dá 60 milionů korun, které ovšem neměl, a že do jeho firmy vloží vývoj svých projektovaných vrtulníků Heros a MK-90. Muž na něj proto převedl šedesát procent obchodního podílu své firmy.

Obžalovaný na dostavbu haly navíc vylákal i peníze od banky. „Na základě zamlčených či lživých skutečností a předložení padělků smluv se mu podařilo banku přesvědčit o reálné schopnosti firmy poskytnutý úvěr splácet,“ uvedl státní zástupce Jiří Viesner.

Kultovy plány na výrobu ultralehkých vrtulníků zaujaly i pilota, který včera svědčil u krajského soudu.

Koaxiální rotor
Obžalovaný zaujal podnikatele i odborníky nápadem vyprojektovat a uvést do provozu vrtulník s koaxiálním rotorem. Vrtulníky se dvěma protiběžnými rotory posazenými nad sebou se totiž v civilním letectví vyskytují jen výjimečně.

Falešný podpis

„Zajímalo mě, jestli se mu to podaří. Upozorňoval jsem ho, že je to velmi obtížné,“ řekl muž. Podle něj je ultralehkých vrtulníků v Česku málo, proto se lidem zdá, že je tady dost prostoru k podnikání. „Kultovi jsem říkal, že si na stavbě vrtulníku každý vyláme zuby,“ uvedl včera svědek.

Několikrát se na vrtulník přijel podívat, ale podle něj nemohl být připuštěn ke zkouškám.

V pondělí vysvětlil, že stroj měl špatně umístěné těžiště, nedostatečný rotor a krátké listy vrtulí. Pilotovi se jej nepodařilo odlepit od země. Navíc prý konstruktéři postupovali obráceně, protože nejprve vznikla nákladná kabina, a teprve poté se zaměřili na letové vlastnosti stroje.

Kult, před nímž se svými názory netajil, ho postupně přestal kontaktovat. O to větší pak prý bylo svědkovo překvapení, když zjistil, že existují doklady, podle nichž s novým vrtulníkem sám prováděl na Slovensku zkoušky a že o tom dokonce sepsal i protokol.

„To, že jsem se strojem nalétal sto hodin, je nesmysl. Podpis pod protokolem není můj,“ prohlásil včera svědek.

Že je jeho jméno zneužíváno, se prý dozvěděl náhodou, když se ho známí ptali, jak se mu se strojem létalo.

Soud bude pokračovat.