Zhruba šest stovek historických motocyklů na výstavě na parkovišti před areálem závodu a tisíce účastníků Dne otevřených dveří ve všech výrobních prostorách. Takové byly oslavy 100letého výročí firmy se světoznámým logem ČZ ve Strakonicích. Přijeli i bývalý závodníci továrního týmu, včetně několika mistrů světa.

Obrázek o tom, jak to na oslavách vypadalo, si můžete udělat při prohlížení naší obsáhlé komentované fotogalerie.

Historie České zbrojovky se začala psát v roce 1919, i když zpočátku byla jejím sídlem Plzeň. Již v té době se ale budovala na "zelené louce" za tehdejšími Strakonicemi nová továrna. Původní označení bylo Jihočeská zbrojovka a prvním výrobkem byla pistole značky Fox. V roce 1922 se sloučily továrny na zbraně ve Vejprtech a v Praze, čímž pádem vznikla firma Česká zbrojovka v Praze, továrnny ve Strakonicích.

Novodobá verze motocyklu Čechie-Böhmerland
Nová Čechie - Böhmerland se ukázala v bývalém sídle značky. Vypadá skvěle

S produkcí zbraní nejrůznějších velikostí a ráží si společnost vystačila až do přelomu dvacátých a třicátých let. Postupně se ale součástí výrobního programu stala i produkce jízdních kol a tetězů, dále třeba také obráběcích strojů. Motorová kola Zbrojovka začala nabízet v roce 1932 a o tři roky již dělníci ve Strakonicích montovali první motocykly. Během pouhých několika let se ČZ stala nejúspěšnějším producentem jednostopých vozidel v tehdejším Československu.

Včetně těch cestovníchZdroj: Radek Pecák

Po únorovém převratu v roce 1948 se sice ČZ stala národním podnikem, ale její sláva neupadala. Právě naopak. Její motokrosové speciály získaly sedmkrát titul Mistra světa a od poloviny šedesátých do poloviny sedmdesátých let to byly jednoznačně nejlepší nástroje pro tuto sportovní disciplínu. V celém světě byly oblíbené také její cestovní motocykly i skútry.

Místo motorek díly pro auta

V osmdesátých letech, kdy se utlumovala motocyklová výroba, začala ČZ dodávat díly pro automobilový průmysl. Například právě odtud byly převodovky a klikové hřídele pro nákladní vozy Praga a Tatra, později také převodové skříně vozu Škoda Favorit. Dnes tu zaměstnanci zhotovují díly pro posilovače řízení automobilek Mercedes-Benz či Renault, spojkové skříně pro modely Fiatu a množství dalších komponent.

Budova v Týnci nad Sázavou po rekonstrukci
Jawa začíná slavit 90 let. Výrobní závod prodělal zásadní modernizaci

Montáž motocyklů skončila ve Strakonicích v roce 1997, tedy před 22 lety. Jediným dílem, který se tu vyráběl na vlastní stroje v "motocyklové éře" a zůstal v portfoliu dodnes, jsou řetězy. Jejich škála je ovšem velice široká a zahrnuje více než 2000 druhů válečkových řetězů. Využívají se také v automobilech, v motokárách i v různých odvětvích průmyslu.

Speciální částí akciové spoplečnosti ČZ je v současnosti divize Turbo. Turbodmychadla jsou určená například pro traktory největšího výrobce zemědělské techniky na světě - značku John Deere. Těchto sofistikovaných součástí již ve Strakonicích vyrobili více než tři milióny kusů.

Produkuje turbodmychadlaZdroj: Radek Pecák

Neméně technicky vyspělou činností je výroba obráběcích strojů. Do sortimentu divize ČZ strojína patří také brusky pro broušení sklářských výrobků.

V současné době ČZ Strakonice zaměstnává přibližně 850 lidí. V roce 2017 dosáhla podle firemních časopisu Naše noviny tržby ve výši 1,25 miliardy korun a zaznamenala čistý zisk bezmála sedmdesát miliónů korun. Téměř dvě třetiny produkce (přesně jde o 62 procent) míří na export. 

Proměnou prochází postupně obrovský tovární areál. Například minulý týden přibyla jedna zbrusu nová výrobní hala. O zakázky zatím nouze není. "Problém máme spíše s nedostatkem lidí," svěřil se jeden z informátorů návštěvníkům. Proto také byly takřka všude informační panely s informacemi o tom, jaké profese jsou v ČZ žádané.