„Každý, kdo se podívá na čísla a porovná ceny za dobíjení ve veřejné sítí s cenami silové elektřiny a rezervované kapacity, musí dospět k závěru, že provozovatelé stanic při dnešních cenách energií své zákazníky dotují. To ovšem nemůže trvat věčně a očekáváme, že i cena této služby postupně poroste,“ upozorňuje tajemník Elektromobilní platformy Lukáš Folbrecht.

Lidé cestující vlakem či autobusem si za nákup jízdenek téměř určitě v budoucnu připlatí
Vlakem nebo autobusem. Cesty koncem roku podraží o desítky procent

Největší tuzemský energetický gigant ČEZ s téměř čtyřmi stovkami dobíjecích stanic upravil ceník na přelomu roku. Zatímco dříve majitelé elektromobilů platili za to, kolik kilometrů ujeli a na základě toho si předpláceli tarif, nyní se polostátní podnik rozhodl „sladit“ s pravidly běžnými v Evropě. Tedy zákazníci nyní platí podle toho, jak silnou nabíječku k nabíjení využijí. Například u středně silné nabíječky zaplatí zákazník registrovaný u ČEZu za odebranou 1kWh osm korun, neregistrovaný pak o několik málo korun více. „Vycházelo se z cen energií před válkou. Ovšem vzhledem k vývoji cen energií nelze úpravy ceníku do budoucna zcela vyloučit,“ říká mluvčí skupiny ČEZ Martin Schreier.

Zdražování se nevyhnulo řidičům dobíjejícím své automobily u stanic Pražské energetiky. Ta disponuje sítí čítající více než 370 veřejných stanic. Naposledy ceny za „tankování“ upravovala k 1. dubnu. Registrovaní zákazníci zaplatí u středně rychlého dobíjení za 1kWh sedm korun. „Zda a kdy bude případná další úprava cen nelze vzhledem k turbulentní situaci na energetickém trhu v současné době předpovídat,“ sděluje mluvčí Pražské energetiky Pavel Lux.

Největší propad v meziročním srovnání „trojlístku“ tuzemských výrobců osobních automobilů za první čtvrtletí zaznamenala Škoda Auto
Tvrdá rána pro autoprůmysl. Kvůli válce a koronaviru vázne výroba nových vozů

Stejně tak vidí trh i zástupci společnosti E.ON disponující téměř dvěma sty veřejných stanic. „Cena za DC dobíjení se letos zvedla o 50 haléřů za kWh a u ultrarychlého dobíjení o jednu korunu za kWh,“ říká vedoucí oddělení Mobility Services Martin Klíma.

Velká změna nastala také u některých stojanů společnosti innogy. Ta v Česku teprve buduje svoji vlastní síť, aktuálně provozuje pod svou obchodní značkou 16 veřejných stanic. Až doposud energii nabízela zdarma. To však již neplatí, zejména u těch pražských. Za 1kWh zaplatí zákazníci 14,5 koruny bez ohledu na rychlostní typ nabíječky. „Jsme ve fázi testovacího provozu, do systému jsme připojili první nabíječky a pečlivě sledujeme a vyhodnocujeme, jak vše funguje,“ říká mluvčí innogy Česká republika Pavel Grochál.

Zadarmo u obchodu

V Česku je podle aktuálních dat Centra dopravního výzkumu zaregistrováno 11,7 tisíc elektromobilů včetně například lehkých užitkových. K dispozici je pak lehce přes 1 900 veřejných dobíjecích stanic. Do budoucna se mají počty zvyšovat. Jenže s tím, jak stoupá zájem o elektromobily a houstne síť dobíjecích stanic, postupně ubývá stojanů s odběrem energie zdarma.

Se změnou maximálního rychlostního limitu se počítá v novele zákona o silničním provozu.
Řidiči se dočkají vyšší rychlosti na některých dálnicích i změn bodového systému

„Dobíjení zdarma byla výhoda nebo pobídka, která byla relevantní v rané fázi rozvoje elektromobility a v nějaké formě ji použili v podstatě všichni provozovatelé infrastruktury. Ovšem ve chvíli, kdy trh začíná nabírat obrysy skutečného trhu, byť stále ještě v zárodečné fázi, je logické, že se za dobíjení jako za každou podobnou službu nebo palivo platí,“ říká tajemník Elektromobilní platformy Folbrecht.

Dobíjení zdarma se podle něj stane do budoucna spíše jistým benefitem pro zákazníky různých typů řetězců. „Dobíjení elektromobilů u našich prodejen je aktuálně možné bez registrace a zdarma,“ dodává mluvčí řetězce Lidl Tomáš Myler. Bezplatné nabíjení i nadále funguje také u prodejen Kaufland, a to pro zákazníky registrované u ČEZ při využití pomalejšího typu nabíječky.