„Je to teď bída. Přišli jsme asi o 40 procent zákazníků. A když už tady někdo zastaví, tak si spíš koupí kafe či bagetu,“ řekla na náchodské pobočce Benziny prodavačka Denisa.
Naopak na polské straně si Češi podávají tankovací pistoli takřka z ruky do ruky. „Nezastavíme se. Je to teď opravdu nápor a benzín tu mizí strašně rychle. Někteří si ho berou i do kanystru,“ nechala se slyšet obsluha polského Orlenu Agnieszka.
K ní přišel platit i Václav. Ten do Polska jezdí pravidelně právě z nedalekého Náchoda. „Stál jsem tu asi deset minut, ale vyplatí se to. Na jedné nádrži to mám levnější asi o 400 korun,“ uvedl Václav.
Česká drahota
Že vzdálenost při zájezdech za levnějším nákupem nehraje roli, potvrdila Deníku i paní Dáša Š. z Hostinného na Trutnovsku. „Tady je to opravdu drahota. A tak jednou za čas vyjedu do Jeleni Góry. Sice je to asi 65 kilometrů, ale když vezmu plnou nádrž a nakoupím levnější potraviny, tak mě to vyjde levněji, než v Čechách,“ popsala.
Větší zájem o pohonné hmoty v Polsku vnímá i samotný PKN Orlen. „Z důvodů snížení cen pohonných hmot pozorujeme v poslední době zvýšený zájem řidičů na pohraničních stanicích v Polsku,“ uvedl mluvčí společnosti Pavel Kaidl.
Nízké ceny lákají i ty, kterým nestačí jen plná nádrž. „V poslední době jsme se setkali i s případy, kdy jsme u řidiče našli plné kanystry i barely,“ uvedla mluvčí Celní správy České republiky Ivana Kurková. Tímto počínáním však novodobí pašeráci porušují zákon České republiky. Ten stanovuje, že na jeho území smí řidič mimo nádrž v automobilu přepravit bez dokládání daňových dokladů maximálně 20 litrů pohonných hmot.
Pokud celníci odhalí větší množství, pohonné hmoty mohou propadnout státu. Řidič pak může dostat sankci až jeden milion korun a také mu bude doměřena spotřební daň.
Nájezdy na polské obchody a čerpací stanice budou mít podle hlavního ekonoma společnosti BH Securities Štěpána Křečka dopady i na český rozpočet. „To, že Poláci výrazně snížily DPH i spotřební daň na benzín, bude mít dopad i na českou ekonomiku. Co se týče benzínu, tak lze předpokládat, že kvůli levnějším nákupům v Polsku nedoputují do českého rozpočtu jednotky miliard korun. Pokud však za hranice budou jezdit i lidé z vnitrozemí, může to být zásah daleko větší,“ míní Křeček.