Ačkoli kina aktuálně válcuje Barbie, do školních trendů se zatím ještě nepromítne. Přišla totiž pozdě, děti jsou navíc věrné svým stálicím.

„V této věkové kategorii se děti domáhají Tlapkové patroly a hrdinů z Ledového království. A samozřejmě Minecraftu,“ popsala nejžádanější motivy na penálech či svačinových boxech majitelka obchodu Potřeby do školy Lenka Otradovcová. 

Oblibu počítačové hry potvrdila i mluvčí hypermarketů Globus Aneta Turnovská. „U chlapců vítězí design Minecraftu, fotbalu a dinosaurů, dívky preferují motivy motýlů, jednorožců nebo koní,“ řekla.

Jenže náchylnost k líbivému vzhledu dělá starosti rodičům, protože chtějí pro děti raději ergonomické aktovky, batohy i psací potřeby. A obchody, které se zaměřují na specializované výrobky, jež mají podpořit zdravý růst a vývoj dětí, trendy zboží většinou neprodávají.

„U opravdu kvalitních věcí totiž bohužel platí, že nejsou in a dětem se kolikrát vůbec nelíbí, pro ně je design to hlavní. Aby byl na takovém batohu obrázek od Disneyho nebo Spider-Man, se skoro neděje. Jejich cena se pohybuje cenově i okolo tří, tří a půl tisíc korun. Pokud by si výrobci koupili licenci na potisk těch postaviček, cena by byla skokově ještě vyšší a produkt pravděpodobně neprodejný,“ popsala majitelka obchodu Dráček.cz Michaela Loudinová. 

Když vzhled není prioritou… 

Výrobci se o trendovost ani nesnaží. „Firmy, které vyvíjejí produkty, jež mají podpořit zdravý vývoj, tu motivaci ani nemají, pro ně jsou priority jinde než u vzhledu,“ doplnila.

Aby udrželi přijatelnou cenu pro masy, snižují někteří výrobci nároky na kvalitu, která se může projevit ve funkčnosti. „Ustoupili jsme a pár takových kousků jsme měli, ale vyřadili jsme je z prodeje. Sice se rychle prodaly, ale vracely se nám reklamace,“ poznamenala Loudinová.

Podobnou zkušenost má i Otradovcová. „Problém byl třeba u svačinových boxů. Sice je děti moc chtěly, ale netěsnily a svačiny z nich kapaly do batohů. Nebo různé lahve. Přitom k nim vždycky existují velmi pěkné tuzemské alternativy, takže jsme netěsnící vyřadili z prodeje a nahradili je,“ přiblížila.

Trend posledních let? Gumovací pera 

A co kromě designu u dětí vede? „Mezi častými požadavky jsou jednoznačně gumovací pera. Ta jsou výrazným trendem posledních let,“ přiblížila mluvčí Globusu Aneta Turnovská.

Odolat dětskému nátlaku může být pro rodiče těžké. Podle dětské psycholožky Denisy Hatákové, je důležité neustupovat.

Hatáková radí, aby se rodiče s dětmi domluvili před nákupem. „Je důležité, aby se předem dohodli, jak budou pomůcky vybírat. Jaká to bude mít kritéria, co od toho obě strany očekávají a hledali společnou cestu,“ zmínila. 

Může se tak předejít slzám i urputnému vymáhání. „Když je dítě předem připraveno, dá se scénám předejít a zároveň má pocit kompetence,“ dodala.