Na jaře roku 1970, tedy právě před 50 lety, dokončili v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel malý sportovní automobil, který je dnes znám pod označením ÚVMV 1100 GT.

Dvoumístný vůz s koncepcí "vše vzadu" měřil na délku 3880 milimetrů, široký byl 1505 milimetrů a výška činila pouze 1125 milimetrů. Rozvor činil 2200 milimetrů, přední kola byla od sebe vzdálena 1280 a zadní 1245 milimetrů.

Prázdný automobil měl na váze hmotnost 843 kilogramů a naložit už bylo možné pouze 180 dalších. Hmotnost byla rozložena v poměru 42:58 procent mezi přední a zadní nápravu. Karosérii tvořil ocelový skelet s vestavěným ochranným obloukem a k němu byly přimontovány sklolaminátové povrchové díly. Ty vyvinul Letov Praha ve spolupráci s Karosou Vysoké Mýto.

Tatra 603
Vyvzdorovaná, ale nádherná. Tatra 603 se přestala vyrábět před 45 lety

Jejich design se nepochybně inspiroval u malých západoevropských kupé té doby. Zejména lze podobu vysledovat u Opelu GT (třeba tvar předních blatníků) nebo u Saabu Sonett. Stejně jako oba tyto automobily mělo i ÚVMV 1100 GT výklopné přední světlomety.

Chladič byl umístěn vpředu a ochlazoval agregát převzatý ze Škody 110. Byl ovšem převrtán na 1140 cm3, dostal vyšší kompresní stupeň, upravené sací a výfukové potrubí. Směs paliva a vzduchu se připravovala v dvojitém karburátoru Weber. Výkon pak dosáhl 55 kW (75 koní) při 5750 otáčkách za minutu. Točivý moment se prostřednicvím čtyřstupňové manuální převodovky přenášel na zadní kola. Stačilo to k vyvinutí maximální rychlosti 173 kilometrů v hodině. Na stokilometrovou rychlost se kupé z klidu rozjelo během 13,7 sekundy.

Dobový snímekZdroj: archiv redakce

I volant nastavitelný ve dvou směrech…

Přední nápravu konstruktéři přejali z mladoboleslavské Škody 110, z tohoto automobilu pocházely rovněž brzdy. Zatímco sedan měl kotoučové brzdy jen vpředu, u tohoto kupé se ocitly i na zadních kolech. U aut socialistické provenience té doby byl nevídaným prvkem výbavy sloupek volantu s možností seřizování volantu v podélném i svislém směru.

Vozy značky LIAZ už z našich silnic pomalu mizí
Pád značky LIAZ do propasti začal už před 30 lety. Odstartovala ho amnestie

Interiér také nevypadal na tehdejší dobu nikterak zle. Dominoval tříramenný volant, za kterým byly umístěny otáčkoměr a rychloměr. Další parametry mohl řidič kontrolovat na tlakoměru oleje, ukazatelích teploty oleje a chladicí kapaliny a samozřejmě palivoměru.

Premiéra automobilu se odehrála na přelomu června a července 1970 na výstavě IEMA - Člověk a automobil, která se konala na pražském výstavišti v Holešovicích. Vůz, u něhož se počítalo s malosériovou výrobou v počtu přibližně dvacet až třicet kusů ročně, ještě na jaře roku 1971 vzbudil velkou pozornost u návštěvníků ženevského autosalonu. Jenže, na trh se auto nikdy nedostalo, přestože již výrobní prostory, včetně přípravků pro svařování skeletu karosérie již byly připraveny v areálu svazarmovské organizace v Odrách.

Dobový snímek Tatry 77
Nárazník vymyslela Tatra, pásy Volvo. Víte, komu patří automobilová prvenství?

"Oficiálně vznikl pouze jeden jediný exemplář, uvádí bývalý pracovník Ústavu pro výzkum motorových vozidel Miloslav Kotal. "Komunisté rozhodli, že takový typ auta by byl příliš "kapitalistický" a produkci zakázali," doplnil.  

Přesto nakonec po Československu jezdilo zhruba šest takovýchto automobilů. Byly postaveny z připravených dílů. Dva nové vznikly dokonce až před několika lety díky právě panu Kotálovi a jeho spolupracovníkovi Stočesovi. Využívají také řadu původních dílů, ale například a motor je jiný. "Je to třináctistovka, kterou ÚVMV také vyvíjel. Mohla být vyladěna až na výkon 160 koňských sil.