Přestože astronomové se ihned odhodlaně vydali prohledávat okolí obcí Čistěves, Benátky a Sovětice, nepochodili a příliš šancí k nalezení unikátního meteoritu ani sami nedávali. K překvapení všech, kosmický úlomek se našel. Amatérský hledač, který na meteorit narazil již v polovině loňského léta, si ovšem svůj poklad nechal sám pro sebe a pochlubil se s ním až letos začátkem jara.

„Všechny nás překvapilo, že se tam ještě něco našlo. Výprav bylo uskutečněno několik, ale neúspěšně," uvedl předseda Astronomické společnosti Hradec Králové Martin Cholasta s tím, že místo nálezu dokonce pečlivě prohledali za pomocí hrábí.

Nálezci úspěch přejí

Nejen z pohledu pracovníků hradecké hvězdárny, ale celé vědecké obce, se jedná o výjimečný meteorit a jeho objevení všechny nesmírně těší.

„Je to hodně zajímavé. Rádi bychom nálezce, kterému meteorit po právu patří, kontaktovali, abychom ho mohli případně ukázat veřejnosti. Nebo například uspořádat s nálezcem besedu," dodal Cholasta s tím, že objeviteli gratulují a vzácný poklad z nebes, který symbolicky nese jméno po Hradci Králové, mu upřímně přejí. Vesmírný kamenný dar je nesmírně cenný především proto, že odborníci přesně znají jeho pouť sluneční soustavou a průlet zemskou atmosférou. Meteorit, vážící 134 gramů, je pátým takovým v republice, u kterého astronomové znají takzvaný rodokmen. V rámci světových statistik se řadí na třicátou příčku.

Kvůli tomu, aby meteorit získal patřičnou světovou certifikaci - klasifikován jako takzvaný kamenný meteorit - z něj museli pražští astronomové část odebrat.

Vesmírný „šperk" s názvem Hradec Králové nyní patří svému nálezci.