Osmdesát milionů korun musí stavební společnosti Strabag vrátit hradecký dopravní podnik. Takzvanou bankovní záruku inkasoval letos v lednu za to, že Strabag nestihl ani v náhradním termínu dokončit autobusové nádraží.

Podle krajského soudu ale ve smlouvě chyběla pasáž o výši smluvní pokuty za nedodržení termínu stavby, a tak v pondělí vyhověl žalobě firmy Strabag o vrácení peněz.

„Smlouva nezajišťovala vůbec nic. Mělo tam být uvedeno, že za nějakých podmínek bude Strabag povinen zaplatit nějakou částku. Dopravní podnik neměl právo si peníze vzít,“ vysvětlil právní zástupce společnosti Strabag Josef Černohlávek.

Obhájce hradeckého dopravního podniku Vlastimil Marhan přiznal, že smlouva mezi dopravcem a stavební firmou nebyla ideální.

„Smlouva asi nebyla úplně dokonale udělaná. Nicméně musíme počkat na odůvodnění rozsudku a s velkou pravděpodobností se odvoláme. Myslíme si, že na místo klienta mohla být žalována banka z důvodu pochybností o některých smlouvách, na jejichž základě byla záruka vyplacena,“ dodal Marhan.

Kromě 80 milionů a dalších poplatků by měl dopravní podnik Strabagu zaplatit také bankovní úrok z částky 80 milionů, o který firma přišla.

„Jeho výše je deset a půl procenta ročně a počítá se to od okamžiku, kdy byly peníze z účtu strženy. A to bylo letos 2. ledna,“ dodal advokát Strabagu Josef Černohlávek.

Vedení hradeckého dopravního podniku zatím nechce verdikt soudu příliš komentovat. „Počkáme na písemné odůvodnění rozsudku. Pak provedeme právní rozbor a na jeho základě se rozhodneme jak dál. S největší pravděpodobností se odvoláme,“ potvrdil ředitel podniku Miloslav Kulich.

Stavba nádraží za 400 milionů měla skončit původně loni v srpnu, pak v listopadu. Strabag ho nakonec městu předal až v červenci 2008.(raš)

Napsali jsme o kause
v Deníku:


Soud: Smlouva o stavbě nádraží je mizerná

Hradec Králové - Krajský soud v Hradci Králové v pondělí začal řešit spor mezi stavební firmou Strabag a hradeckým dopravním podnikem. Společnost požaduje vrácení bankovní garance ve výši 80 milionů korun, kterou jí dopravce odebral po překročení termínu výstavby autobusového nádraží.

Smlouva mezi stavební firmou Strabag a hradeckým dopravním podnikem o výstavbě autobusového nádraží je mizerná. Tvrdí to soudkyně krajského soudu v Hradci Králové Ludmila Kolářová, která začala v pondělí rozplétat spor obou společností.

Strabag požaduje vrácení bankovní garance ve výši 80 milionů korun, o kterou přišel letos v lednu kvůli překročení náhradního termínu stavby terminálu, dopravce vyplacení odmítá.

„Ta smlouva za moc nestojí, je odbytá, mizerná. Je velmi stručňoučká a ke skutečné organizaci tak velkého díla může těžko posloužit,“ řekla soudkyně Ludmila Kolářová.

Stavba autobusového nádraží za zhruba 400 milionů korun měla původně skončit vloni v srpnu. Dopravní podnik ale nakonec Strabagu ustoupil a lhůtu posunul do konce listopadu. Když firma překročila i náhradní termín, dopravce garanci odčerpal. Strabag nakonec předal terminál až letos v červenci.

Právní zástupce Strabagu Josef Černohlávek u soudu řekl, že dopravní podnik si nemohl garanci z účtu ČSOB vzít, protože neměl za stavební společností pohledávku. „Ve smlouvě o dílo žádná sankce ve výši osmdesát milionů korun není. Čerpání záruky proto nebylo oprávněné,“ uvedl Černohlávek. Dodal, že zpoždění stavby zčásti zavinil dopravní podnik, který předal Strabagu projekovou dokumentaci s vadami, neustále požadoval práce mimo rámec smlouvy a podobně.

Obhájce dopravního podniku Vlastimil Marhan ale před soudem přečetl pasáž ze smlouvy, podle které dopravní podnik postupoval a kde se o záruce 80 milionů korun při nedodržení termínu stavby hovoří. „Na garanci jsme měli právní nárok. Nemyslím, že by můj klient byl nějak zbytečně přísný. Lhůta byla už jednou prodloužená o několik měsíců a dál už to nešlo. Naráželi jsme na zákon o veřejných zakázkách. V ohrožení ale byla zejména dotace z Evropské unie,“ řekl Vlastimil Marhan.

Po přečtení předložených listinných důkazů nakonec soud jednání odročil na 22. prosince. Strabag by měl do té doby doplnit další listiny.

Firmě Strabag hrozí další potíže také při přestavbě sousedního Riegrova náměstí. Stavba měla být hotová na konci září, ale autobusy městské dopravy skrz plochu stále jen projíždí. Každý den tak společnosti nabíhá penále ve výši asi 150 tisíc korun.