Na jedné straně silnice není kde zaparkovat, na té druhé jsou ulice téměř prázdné. To je realita na hranicích placené parkovací zóny, proti které se bouří lidé v těsném sousedství.
„Pacienti si často stěžují, že mají problém poblíž polikliniky ve Foersterově ulici zaparkovat. A mají pravdu. Kvůli vedlejší zóně je to tady opravdu strašné,“ uvedla zdravotní sestra Lucie Potůčková z Pardubic.
Největší problémy mají lidé právě na hustě obydleném Pražském Předměstí. Alespoň částečně by jim mohlo ulevit nové záchytné parkoviště ve Farářství u výpadovky na Pardubice.
Radnice už vytipovala pozemek v blízkosti točny autobusů městské dopravy číslo 12 a 14. Část půdy však patří soukromé firmě, se kterou město jedná o směně. Záchytné parkoviště by měla vybudovat firma Atol, která se stará o parkovací systém v Hradci Králové. „Plocha, která by měla pojmout zhruba sto aut a v noci bude sloužit rezidentům, by mohla být připravená začátkem roku 2011. Náklady odhadujeme na osm až deset milionů korun,“ sdělil Dušan Čížek, předseda představenstva společnosti Atol.
Projekt počítá také se zapojením městské dopravy. Řidiči by podle radnice měli vůz zaparkovat na okraji města a pak využít autobusy. Jízdenka by poté měla sloužit i jako parkovací lístek. „Jednáme s dopravním podnikem o možnostech posílení linek, zejména v ranních a odpoledních hodinách. Zavádět úplně novou linku není potřeba, tolik aut tam zase nebude,“ řekl Čížek.
Řidiči, kteří nebudou využívat autobusy, zaplatí parkovací poplatek. „Bude to symbolické. Ale dát ho tam musíme, protože jinak by si tam lidé na celou zimu postavili auta a nikdo by s nimi nehnul. To není náš záměr,“ dodal šéf společnosti Atol.
Parkovací kapacity v oblasti by mohlo posílit také vícepodlažní stání v Hrubínově ulici. Radnice plánuje na volném pozemku stavbu parkovacího domu.
„Mohlo by jít o několik stovek míst. Dokonce už máme stavební povolení, ale zarazilo se to na nedostatku financí,“ řekl Karel Šimonek z odboru hlavního architekta.
„Parkhaus“ ani záchytné parkoviště však zřejmě nepomůže zoufalým obyvatelům ulic Hálkova, Všehrdova a Prokopa Holého, které přímo sousedí s centrem města. Lidé tam kvůli nevídanému dopravnímu choasu požadují zjednosměrnění ulic, které zamezí průjezdu a parkování „cizinců“. „Pokud vím, tak radnice to chce řešit jen drobnými změnami značení, aby bylo jasné, kdo udělal přestupek, a mohla tam zasáhnout policie. Podle mne by bylo nejlepší, kdyby je město zařadilo do systému,“ řekl Richard Zelený, předseda komise místní samosprávy Pražské Předměstí sever.
Proti rozšíření se však překvapivě postavila firma Atol. „Nechceme, aby lidé říkali, že jsme slibovali, že nepůjdeme za hranice zóny – a už je to tady. Regulace je dobré řešení, ale měla by být na zvláštní smlouvu. A nemusí to dělat právě Atol. Třeba můžeme jen poskytnout služby spojené s vydáním karet,“ dodal Dušan Čížek.
ANKETA:
POMŮŽE VÝSTAVBA PARKOVIŠTĚ PŘEPLNĚNÉ LABSKÉ KOTLINĚ?
Jan Šafář, 32 let
Maryana Vintonyak,19 let
Petr Lochman, 20 let
student, Hradec
Ladislav Novák, 61 let