V Chrudimi na jeho bezpečný průjezd dohlíželo několik policistů, ve výšce vlak doprovázel vrtulník a souprava tudy projela zhruba třicetikilometrovou rychlostí.

Souprava se skládala ze dvou lokomotiv – jedna vpředu, druhá na konci, aby nebylo nutné přepřahat na neelektrifikovaných tratích. Na deset vagonových plošin s jadernými články přikrytými šedými a modrými plachtami bylo ještě z obou stran připojeno několik osobních vagonů s ochrankou. Jaderné transporty křižují region zhruba dvakrát do roka. Jejich obvyklá trasa vede z Polska přes Moravany na Havlíčkův Brod a Jihlavu.

Přísnější bezpečnostní opatření si ani nešlo představit: o celé akci nevěděl nikdo nezainteresovaný a otázky novinářů se setkávaly s přísným mlčením.

Deníku se podařilo zmapovat druhou část trasy. Od Moravan stály pomalu na každé druhé stanici na polozapomenuté a pomalé lokálce do Chrudimi policejní hlídky, nad dlouhou soupravou kroužil vrtulník. Vlak, co nikde nestaví, stavět nesmí a má absolutní přednost, pokračoval na Havlíčkův Brod.

Podle počtu přepravních kontejnerů a dřívějších transportů Deník odhadl množství převáženého uranu na 25 tun.

„Nic o tom nevím. My jsme žádná opatření kvůli osobní dopravě zavádět nemuseli,“ uvedl krajský manažer Českých drah Michal Štěpán.

Skoupá na slovo byla i mluvčí ČEZ Eva Nováková. „Přeprava palivových souborů podléhá utajení. Nemám žádné informace a nemohu to ani komentovat,“ řekla.

Transporty s jaderným nákladem jezdí do Temelína zhruba dvakrát za rok. Největší česká elektrárna potřebuje ke svému provozu jednou ročně nahradit zhruba čtvrtinu palivových souborů v obou blocích. V reaktoru je celkem 92 tun uranu ve 163 souborech.

Podle Zdeňka Větrovce, mluvčího společnosti ČD Cargo, zajišťující nákladní dopravu na železnici, jsou nepodložené spekulace o údajně uvažovaném přesunu transportů jaderného paliva na silnice: „O tom pochybuji, železnice představuje nejbezpečnější způsob přepravy.“