Nebezpečný, megalomanský a nepotřebný. Tak hodnotí zástupci spolku Kaštanka 150 metrový zahnutý tubus pro pěší a cyklisty pod budoucí dvoukolejkou z Hradce Králové do Pardubic. Navíc má tato propojka takřka vymazat jediné dětské hřiště v okolí.

Takto si SŽDC a Sudop představuje bezpečný podchod pod připravovaným zvoukolejněním tratě Hradec Králové - Pardubice.Podle projektanta by však měl podchod zklidnit dopravu v křížení ulic Poděbradova a Kuklenská a odvést sem pěší a cyklisty. Auta by dál jezdila přes současný přejezd. „Neznají místní poměry a své projekty dělají jen od zeleného stolu bez zpětné vazby místních,“ zlobí se zástupce Kaštanky Jaromír Doležal, kterému vadí, kromě jiného, absolutní nelogičnost návrhu. „Pominu to, že by se podchodem ohrozily podzemní vody, ale plánovaný podjezd je o desítky metrů delší, než bezpečnostně zajištěný samotný přejezd. Navíc je svým zakřivením pro cyklisty nebezpečný. A ještě jeho sklon. Vždyť má normově 8 procent. To je jen o něco méně, něž Horská prémie na Tour de France,“ nechal se slyšet Jaromír Doležal s poukazem na to, že některá města v Evropě od podchodů kvůli bezpečnosti upouštějí.

Jeho kolega Bohdan Samek navíc poukazuje na další nebezpečí tubusu. „Když pojede cyklista po Kuklenské a bude se na ni chtít po průjezdu tubusu vrátit, bude muset třikrát kličkovat mezi auty. Je to zbytečně vyhozených několik desítek milionů korun,“ míní Bohdan Samek s poukazem na to, podjezd by měl státní kasu přijít mnohonásobně vyšší cenu, než zabezpečený úovňový přejezd pro automobilovou dopravu, pěší a cyklisty.

Užitek z tubusu by z něj neměly ani maminky s dětmi. Díky podchodu by totiž rodiče se svými ratolestmi přišli o podstatnou část zdejšího dětského hřiště.

Podle zástupců Kaštanky by bylo nejlogičtějším řešením ustoupit od podchodu, ale lépe zabezpečit a uzpůsobit stávající železniční přejezd.