VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z větší části je to improvizace, prozradil Radek Balcárek

HRADEC KRÁLOVÉ - Více než tisíc lidí dorazilo do Malšovic k mostu Klapák (někdy také nazývaný jako Drnčák). Konala se zde rekonstrukce bitvy z II. světové války. (Zpráva je průběžně doplňována.)

6.6.2007
SDÍLEJ:

Se samopalem a v uniformě wehrmachtu v Malšovicích

Milovník historie Jan Pulda se svému koníčku věnuje od čtrnácti let.

V sobotu stáli proti sobě se zbraní v ruce. Ovšem se slepými náboji v zásobnících.
Jeden v uniformě německého wehrmachtu, druhý v maskáčích Američanů.
Na malšovickém mostu „Klapák“ se totiž střetly jednotky Spojenců a nacistů.
Při sobotní válečné vzpomínkové akci Bailey Bridge měly navrch americké a britské jednotky, které uzavřely německé vojáky do nepropustného kruhu, Falaiské kapsy.

„Na takovéto akce trénujeme podle náročnosti a velikosti, ale většinou se doba pohybuje kolem dvou týdnů,“ prozradil Jan Pulda z Klubu vojenské historie Pardubice.

Pulda představoval vojáka německého wehrmachtu v hodnosti desátníka. Vojenství se věnuje už od svých 14 let.

Začal sbíráním uniforem a výstroje. Aktivně se na rekonstrukcích bojů podílí deset roků. „Pokud jde o Německo, jsou zde klasické jednotky wehrmachtu zastoupeny všemi zbraněmi – od pěchoty až po dělostřelectvo a jednotky SS. Ke zraněním většinou nedochází, protože je vše nacvičeno, maximálně se jedná o drobné šrámy, které člověk spíše potřebuje. Těžko na cvičišti, lehko na bojišti,“ dodává „desátník“ Pulda. Při osvobozování Československa vstoupila na naše území po těžkých bojích přes Šumavu jako první americká 90. pěší divize. „Americká technika, která se při bitvě v Malšovicích představila, je většinou originální. Na rozdíl od sovětských motocyklů, které si hrají na německé. Zabýváme se válečnými událostmi už několik let, takže před dnešním bojem nám stačí, jak se říká anglicky, briefing,“ tvrdí další z účastníků, Tomáš Chorý z Olomouce. (jap)

PŘÍPRAVA TRVÁ PŮL ROKU

Malšovický most „Klapák“ a jeho okolní louky se v sobotu odpoledne proměnily v bitevní pole. Garda města Hradce Králové zde již tradičně uspořádala válečnou vzpomínkouvou akci Bailey Bridge.

„Přesto, že v Hradci Králové k žádnému vážnému boji během války nedošlo, chceme přiblížit jiné důležité bitvy,“ řekl Radek Balcárek, jeden z organizátorů akce. Příprava třičtvrtě hodinového střetu trvá půl roku. „Kromě dlouhodobé přípravy se provádí i porada velitelů před zahájením bitvy, kde jsou seznámeni s pohybovým scénářem. Ale z větší části je to improvizace,“ prozradil Balcárek. Ukázku války si nenechalo ujít více než 1000 lidí a nechyběla zahraniční účast. „Přijeli jsme z Polska z Wroclavi, protože můj syn je velkým nadšencem do vojenské techniky. Moc se nám to tady líbilo a určitě přijedeme zase,“ řekl Marcin Mekarski.

Našli se ale i tací, kterým se nutné uzavření mostu nelíbilo. „Je to každý rok stejné. Bohužel každá akce sebou nese i negativa, ale více je těch, kteří se přišli podívat“ podotkl Radek Balcárek. (sir)

Bitva z konce války na mostě v Malšovicích

GARDA MĚSTA HRADCE KRÁLOVÉ

Úvodem vás stručně seznámíme s historií vzniku této společnosti, která dnes volně sdružuje kolem 25 zájemců o historii vojenství a muziky. Jednotlivá období, kterými se Garda zabývá můžete navštívit zvlášť, prohlédnout si či stáhnout fotogalerie a zvukové záznamy MP3.
V roce 1990 zakládají Radek Balcárek a Pavel Urban pobočku České společnosti vojenské historie - Hradec Králové, jako vojensko-historické občanské sdružení. Když později pražský ústřední orgán ČSVH zaniká, hradečtí mění svůj název a přehodnocují svou dosavadní činnost. Od roku 1998 se prezentuje jako Garda města Hradce Králové. Tento soubor se zabývá především historickou muzikou a realizací bitevních scén na bojišti z roku 1866 u Hradce Králové. Veřejnosti se představuje ve třech druzích uniforem. První uniformy představují městskou gardu z roku 1600, dále hudbu 1. pěšího pluku pruské gardy z roku 1866 a třetí uniformy představují hudbu 1. pluku Voltižérů francouzské císařské gardy z roku 1810. Ve všech třech historických obdobích, kterými se Garda HK zabývá, kombinuje podle druhu akce produkci muziky, trubačů a střelců, neboť Garda je nejen hudební soubor, ale disponuje též puškami a kanónem. V hudebním repertoáru Gardy je na padesát historických skladeb hraných na klasické vojenské nástroje, jako jsou bubny, pikoly a činely, ale i kuriózní Lyru-glockenspiel (zvonkohra) a Schellembaum. Většina maršů byla vydána na CD a MC a lze je získat na adrese Gardy. V poslední době se část Gardy zabývá i obdobími obou světových válek, tedy rokem 1914 a 1938.
http://garda.mhk.cz/index_fr.php

Průzkumný cyklistický oddíl WH - 1939 - 45 (Garda města)

Pro filmové a předváděcí akce ve spolupráci s Armádou ČR vznikl oddíl cyklistického průzkumu v uniformách německého Wehrmachtu z období počátku a konce II. světové války. Sedm průzkumníků je plně vybaveno klasickým stejnokrojem a výstrojí, ale i polními maskovacími převlečníky vč. zimních. Pro přesun po silnici a v poli mohou všichni využít i vojenská jízdní kola v barvě polní šedi, nebo dva původní motocykly BMW R 75. Všichni jsou držiteli zbrojních průkazů a mají legálně držené originální zbraně.

Lehký průzkumný obrněný automobil - Německo 1943- 45

Sd.Kfz. 222

Původní Sd.Kfz. 222 byl vyráběn v letech 1935 - 43. Dodnes se dochovaly pouze dva exempláře - v Pattonově muzeu v New Yorku a v tankovém muzeu Kubinka v Rusku. Vozidlo má plně otočnou věž, jejíž otevřenou vrchní část překrývá dvoudílný drátěný kryt proti vhození ručních granátů do interiéru vozu. Posádku tvořil řidič, střelec a velitel. Protiletadlový automatický kanón KwK 30/38 (Flak) s náměrem od -7 do + 80 stupňů umožňoval i boj s nízkoletícími cíli. Vozidel Sd.Kfz. 222 bylo vyrobeno 989 kusů, ve dvou verzích a operovaly na většině bojišť až do konce II. světové války.
V roce 2000 začali v Hradci Králové stavět repliku Sd.Kfz. 222 členové Gardy města Hradce Králové. Vozidlo se stavělo na podvozku Avia 15/30 a po cca 3000 pracovních hodinách bylo dokončeno v roce 2003. Replika je funkční především pro filmové a předváděcí účely. Je vybavena funkčním kulometem MG 34, funkční replikou kanónu KwK 30 (pro hlukový efekt, bez kadence ) a radiostanicí. Kamufláž vozidla je z let 1943 - 45 pro východní a západní frontu, označení jednotky Wehrmachtu, ke které bylo vozidlo zařazeno: 2. pancéřový průzkumný oddíl - tanková divize Grossdeutschland. Velitelské vozidlo.
Posádka 3 muži Posádka 3 muži
Váha 4,8 t Váha 3,2 t
Délka 480 cm Délka 480 cm
Šířka 195 cm Šířka 195 cm
Výška 200 cm Výška 200 cm
Motor Horch/Auto - Union V8 – 1081 Motor Avia 15/30
Max. rychlost 80 km/hod. Max. rychlost 90/hod.
Pancéřování čelo 14, 52 mm Pancéřování čelo 6 mm
boky 8 mm boky 6 mm
podlaha 5 mm podlaha 4 mm
věž z čela 14,52 mm věž z čela 4 mm
z boku 8 mm z boku 4 mm
Výzbroj kanón 20mm KwK 30 Výzbroj kanón 20 mm KwK 30 (funkční jednoranná replika)
kulomet MG 34 ráže 7,92mm kulomet MG 34 - funkčí pro střelbu dávkami (vyjímka pro film a divadlo)
Kliknutím na obrázek zavřít okno

Historie věčně živá

"Během války v Hradci Králové k žádné vážnější bojové akci naštěstí nedošlo a americké vojsko se zde objevilo 7. května jen jako kolona parlamentářů mířící do Velichovek. Každý rok pro naši vzpomínkovou akci vybíráme jiné téma. Tentokrát jsme se rozhodli pro události ze západní fronty, které našemu osvobození předcházely. Jde o francouzskou operaci Normandie - Totalise. V oblasti Falaise se ve dnech 7. až 20. srpna roku 1944 podařilo Američanům, Britům, Kanaďanům a Polákům sevřít do jakési kapsy a zničit značné množství německé armády,“ vysvětlil velitel Gardy Radek Balcárek.

Dodal, že si tuto událost nevybrali náhodou. „Je velmi zajímavá po vojensko – taktické stránce, jak se Němci nechali sevřít do jakési kapsy, z níž neměli úniku.“ Bitevní scénickou ukázku v režii Radka Balcárka a Pavla Urbana slovem provázeli herci Zdeněk Mahdal a Valerie Zawadská.

V sobotu v 10 hodin přijela kolona vojenské historické techniky na hradecké Velkém náměstí, kde se konala přehlídka a výstava výzbroje armád.

Od 14 hodin pak na mostu Bailey Bridge vypukla bitva. Připomněla postup spojeneckých sil ve francouzské oblasti Falaise, kde se mezi vesnicemi Saint Lambert a Chambois snažila uniknout přes řeku Dives obklíčená kolona německých vozidel. Diváci viděli v akci i dvacet originálních bojových vozidel. Například kolopásový transportér Doodge, unikátní pásový motocykl Ketternkrad a další.

„Cílem naší akce je připomenout dějiny. Veškeré akce spojenců na západní frontě vázaly značné německé síly, a tak postup Rudé armády na východě mohl být rychlejší a tím i vybojováno naše osvobození,“ dodal jeden z autorů scénáře a hlavní organizátor bitvy Radek Balcárek.

Historická fakta o Falaiské kapse:


Přes 80 tisíc německých vojáků se v srpnu 1944 dostalo do smrtící pasti v prostoru mezi Argentan a Falaise, jihovýchodně od francouzského města Caen. Kanadská 1. armáda a britská 2. armáda postupovaly jižně od Caen, zatímco americká 1. a 3. armáda po průlomu z Normandie útočily východním a severním směrem.

Tato dvě pohybující se uskupení hrozila uzavřít v pasti německou 7. armádu, 5. pancéřovou armádu a pancéřovou skupinu Eberbach, ponechavše jim jako ústupovou možnost pouze úzkou skulinu mezi oběma městy. Tomuto uzavřenému prostoru se začalo říkat Falaiská kapsa, nebo také Falaiská díra (v originále Falaise Gap).

Tento dosud nezablokovaný prostor byl však široký jen asi 20 kilometrů, což bylo pro 80 tisíc vojáků a více než 10 tisíc kusů vojenské techniky nesmírně úzký prostor.

Německé síly byly zcela odříznuty od zásobování a dalších jednotek. Prostor navíc den co den zasypávali západní Spojenci dělostřeleckými granáty ze tří stran a země se tavila pod náporem vzdušných úderů bombardovacích svazů.

Falaiská kapsa se definitivně uzavřela 19. srpna. Kanadské, polské a britské síly postupující ze severu se tak definitivně spojily s americkou První armádou mířící z Argentanu.

Odpor nacistů už byl pak už pouze minimální a dva dny na to byly i poslední ostrůvky odporu zcela převálcovány.

Vzhledem k malému prostoru, na kterém k bitvě došlo, byly ztráty Třetí říše obrovské. Na místě zahynulo okolo 10 tisíc Němců, 50 tisíc se jich vzdalo Spojencům. Jen asi čtvrtině vojáků Wehrmachtu se podařilo z pekelné vřavy uniknou a překročit řeku Seinu. Prameny se rozcházejí jen v počtu Němců, jež se zachránili. Hovoří se o 20 až 30 tisíc mužů. Spojenci se následně zmocnili 567 tanků a samohybných děl, 950 kanonů a 7500 vozidel. (mb)

Napsali o bitvě…

Několik stovek návštěvníků v sobotu odpoledne sledovalo na březích Orlice v Hradci Králové rekonstrukci jedné z bitev v Normandii z roku 1944. Akce se zúčastnilo na 250 členů vojenských historických jednotek z několika evropských zemí, přímo v akci bylo také 25 kusů vojenské techniky.

Milovníci historie předvedli divákům stylizovanou rekonstrukci operace zvané Falaiská kapsa, při níž se Američanům, Britům, Kanaďanům a Polákům podařilo v oblasti Falaise sevřít a zničit značné množství německých sil. Ukázka nabídla pohled na pokus kolony německých vozidel proniknout z obklíčení přes řeku Dives, řekl po skončení ukázky pořadatel Radek Balcárek.

Dnešní ukázku, která se odehrála nedaleko železného mostu Bailey Bridge, který byl postaven v roce 1949 v rámci poválečné pomoci UNRA a odpovídá mostům z druhé světové války, doprovázely kromě výstřelů z palných zbraní také detonace výbušnin a kouřové efekty. Mezi různými originálními vojenskými vozidly i jejich replikami se v Hradci Králové poprvé představil pásový džíp amerických jednotek. "Zájem o účast na této bitevní ukázce je každoročně větší, problém je s omezenými prostorovými možnostmi v okolí mostu," řekl Balcárek.

V roce 2006 se v Hradci Králové odehrála bitva o most u francouzského města Bénouville v roce 1944. Boj více než dvou stovek uniformovaných vojáků sledovaly stovky diváků. (čtk)

„Nenecháme si ujít žádnou akci, která se koná vokolí Hradce králové nebo Náchoda. Můj tchán bydlí hned za hraničním přechodem právě u Náchoda. Do Čech jezdí velmi často a jakmile se dozví o podobných událostech, nenecháme si je ujít. Synovi je teprve pět let, ale už nyní ho fascinuje vojenská technika válečná historie. Bylo to velmi věrohodné a užili jsme si to,“ prozradil jeden z návštěvníků Marcin Mekarski zpolské Vratislavy. Kromě nadšenců minulosti se mezi davem přihlížejících našli i tací, kteří přijeli psychicky podpořit a popovídat si skamarády. „Přijel jsem přímo za partou vojáků. Jsou to mí známí a objíždím snimi republiku, pokud mám čas. Tady vHradci jsem na bitevním poli úplně poprvé,“ řekl Jiří Doležal zJablonce nad Nisou.

Garda města

rovněž zajišťuje rekonstrukci bitvy na Chlumu

Vzpomínkové akce ke 141. výročí bitvy u Hradce Králové 1866 budou letos řadovou výroční vzpomínkou této významné mezinárodní události. Výročí bude připomenuto vystoupením vojenských hudeb, bitevními ukázkami jednotek vojenské historie a pietními akty v místech hlavních bojů.

Nahravá se anketa
6.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČ/-KA sk. C + profesní průkaz. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: ŘIDIČ/-KA sk. C + profesní průkaz, - PP na dobu neurčitou, jednosměnný provoz, nástup možný ihned, místo výkonu práce: Hradec Králové a okolí, - Požadujeme řp. sk C a profesní průkaz, - V případě zájmu kontaktujte: Nagyová Jana, tel.: 732 989 284, e-mail: nagyova.jana@jflogistics.cz. Pracoviště: Jf logistics s.r.o.., Březhradská, č.p. 199, 503 32 Hradec Králové 22. Informace: Jana Nagyová, +420 732 989 284.

Výroba - Výroba Strojírenští kovodělníci 19 000 Kč

Strojírenští kovodělníci VÝROBNÍ PRACOVNÍK/-ICE STÍNÍCÍ TECHNIKY. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: VÝROBNÍ PRACOVNÍK/-ICE STÍNÍCÍ TECHNIKY, - PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, - Náplň práce: manuální práce na dílně (stříhání, ohýbání krytů k žaluziím, ventilačních mřížek, lamel, vrtání, frézování, soustružení, kompletace nosných profilů); doprava materiálu na stavbu, do lakoven; občasné výjezdy na montáž výrobků, - Požadujeme: manuální zručnost, technické myšlení, ŘP sk. B, zkušenost v kovovýrobě a svářečský průkaz výhodou, - Nabízíme: stravenky, pracovní oděvy, možnost kariérního růstu (mistr dílny), - Pozice je vhodná i pro absolventy/-ky, - V případě zájmu nás kontaktujte e-mailem nebo telefonicky. Kontaktní osoba: Mgr. Provazník Tomáš, tel: 724 171 875 (volat Po - Pá 7:00 - 15:00 hod.), e-mail: hk@metalplastcz.cz. Pracoviště: Metalplast cz s.r.o., Březová, č.p. 188, 500 03 Hradec Králové 3. Informace: Tomáš Provazník, +420 724 171 875.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 27 000 Kč

Obsluha zemních a příbuzných strojů OBSLUHA KOLOVÉHO NAKLADAČE. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: OBSLUHA KOLOVÉHO NAKLADAČE, - PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, - Náplň práce: třídění, manipulace a mechanické zpracování kovových odpadů, obsluha strojních zařízení (kolový nakladač), - Požadujeme: vyučení, strojní průkaz na kolový nakladač s hydraulickou rukou, ŘP sk. B podmínkou, sk. C výhodou, spolehlivost a časovou flexibilitu, trestní bezúhonnost, paličský a svářečský průkaz výhodou, jeřábnický a vazačský průkaz výhodou, - Nabízíme: stabilní pracovní zázemí v mezinárodní společnosti, příjemnou pracovní atmosféru, bonusy/prémie, stravenky/příspěvek na stravování, - V případě zájmu své životopisy zasílejte na e-mail: d.lulek@tsrcr.cz nebo volejte na telefon 602 442 630 (David Lulek) v čase 7:00-15:00. Pracoviště: Tsr czech republic s.r.o. - provozovna hk, Vážní, č.p. 957, 500 03 Hradec Králové 3. Informace: David Lulek, +420 602 442 630.

Výroba - Výroba Seřizovači 25 000 Kč

Seřizovači a obsluha konvenčních soustruhů Seřizovač a obsluha konvenčního soustruhu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: vyučení nebo praxi v oboru strojírenství, - znalost měřidel - posuvka, mikrometr, čtení výkresů , - V případě zájmu nás kontaktujte telefonicky nebo e-mailem, kontaktní osoba Maryšková Renata, tel. 495 778 130, e-mail: renata.maryskova@almet.cz. Pracoviště: Almet, a. s., Ležáky, č.p. 668, 500 04 Hradec Králové 4. Informace: Renata Maryšková, +420 495 778 130.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Paměť národa - Příběhy 20. století: Vypravěč story z minulosti své rodiny Jaroslav Hrdina.

Výtěžek z běhu půjde na záznam příběhů lidí, kteří zažili totalitu

Ilustrační foto.

Peníze jsou, zakázky taky. Stavební firmy ale ne

Z Gočárovy třídy bude Aupark o poznání hezčí

Hradec Králové - Měsíce popuzovala obyvatele Hradce nevzhledná vzduchotechnika na střeše obchodního centra Aupark. V minulých týdnech se na ni vrhli dělníci a plní slib společnosti HB Reavis, která od začátku avizovala, že „roury“ zakryje.

Sutiny snad zmizí. Město chce odkoupit pozemky v areálu bývalé Tepny

Královéhradecko, Náchod - Problematický areál bývalé Tepny, který v současnosti hyzdí centrum města, bude brzy minulostí. Město Náchod se totiž dohodlo s majitelem pozemků, společností JTH Holding, a.s., na jeho odkupu, a to za cenu o 27 milionů nižší, než byla původní nabídka v roce 2014.

Malá nebo velká varianta? Humprecht čeká oprava

Královéhradecko, Sobotka - Ve hře je sobotecká chlouba, zámek Jana Humprechta Czernina z Chudenic. Město dlouhodobě zamýšlí národní kulturní památku opravit, nyní získalo na její obnovu příslib hned dvou státních dotací. Jedné na základě výzvy ministerstva, druhé přes MAS Český ráj.

Ulice v centru města se na tři měsíce zavře. Kvůli rekonstrukci

Chlumec nad Cidlinou - V pondělí 28. května se na tři měsíce uzavře ulice Komenského v centru Chlumce. Ulici totiž čeká kompletní rekonstrukce.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT