VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z větší části je to improvizace, prozradil Radek Balcárek

HRADEC KRÁLOVÉ - Více než tisíc lidí dorazilo do Malšovic k mostu Klapák (někdy také nazývaný jako Drnčák). Konala se zde rekonstrukce bitvy z II. světové války. (Zpráva je průběžně doplňována.)

6.6.2007
SDÍLEJ:

Se samopalem a v uniformě wehrmachtu v Malšovicích

Milovník historie Jan Pulda se svému koníčku věnuje od čtrnácti let.

V sobotu stáli proti sobě se zbraní v ruce. Ovšem se slepými náboji v zásobnících.
Jeden v uniformě německého wehrmachtu, druhý v maskáčích Američanů.
Na malšovickém mostu „Klapák“ se totiž střetly jednotky Spojenců a nacistů.
Při sobotní válečné vzpomínkové akci Bailey Bridge měly navrch americké a britské jednotky, které uzavřely německé vojáky do nepropustného kruhu, Falaiské kapsy.

„Na takovéto akce trénujeme podle náročnosti a velikosti, ale většinou se doba pohybuje kolem dvou týdnů,“ prozradil Jan Pulda z Klubu vojenské historie Pardubice.

Pulda představoval vojáka německého wehrmachtu v hodnosti desátníka. Vojenství se věnuje už od svých 14 let.

Začal sbíráním uniforem a výstroje. Aktivně se na rekonstrukcích bojů podílí deset roků. „Pokud jde o Německo, jsou zde klasické jednotky wehrmachtu zastoupeny všemi zbraněmi – od pěchoty až po dělostřelectvo a jednotky SS. Ke zraněním většinou nedochází, protože je vše nacvičeno, maximálně se jedná o drobné šrámy, které člověk spíše potřebuje. Těžko na cvičišti, lehko na bojišti,“ dodává „desátník“ Pulda. Při osvobozování Československa vstoupila na naše území po těžkých bojích přes Šumavu jako první americká 90. pěší divize. „Americká technika, která se při bitvě v Malšovicích představila, je většinou originální. Na rozdíl od sovětských motocyklů, které si hrají na německé. Zabýváme se válečnými událostmi už několik let, takže před dnešním bojem nám stačí, jak se říká anglicky, briefing,“ tvrdí další z účastníků, Tomáš Chorý z Olomouce. (jap)

PŘÍPRAVA TRVÁ PŮL ROKU

Malšovický most „Klapák“ a jeho okolní louky se v sobotu odpoledne proměnily v bitevní pole. Garda města Hradce Králové zde již tradičně uspořádala válečnou vzpomínkouvou akci Bailey Bridge.

„Přesto, že v Hradci Králové k žádnému vážnému boji během války nedošlo, chceme přiblížit jiné důležité bitvy,“ řekl Radek Balcárek, jeden z organizátorů akce. Příprava třičtvrtě hodinového střetu trvá půl roku. „Kromě dlouhodobé přípravy se provádí i porada velitelů před zahájením bitvy, kde jsou seznámeni s pohybovým scénářem. Ale z větší části je to improvizace,“ prozradil Balcárek. Ukázku války si nenechalo ujít více než 1000 lidí a nechyběla zahraniční účast. „Přijeli jsme z Polska z Wroclavi, protože můj syn je velkým nadšencem do vojenské techniky. Moc se nám to tady líbilo a určitě přijedeme zase,“ řekl Marcin Mekarski.

Našli se ale i tací, kterým se nutné uzavření mostu nelíbilo. „Je to každý rok stejné. Bohužel každá akce sebou nese i negativa, ale více je těch, kteří se přišli podívat“ podotkl Radek Balcárek. (sir)

Bitva z konce války na mostě v Malšovicích

GARDA MĚSTA HRADCE KRÁLOVÉ

Úvodem vás stručně seznámíme s historií vzniku této společnosti, která dnes volně sdružuje kolem 25 zájemců o historii vojenství a muziky. Jednotlivá období, kterými se Garda zabývá můžete navštívit zvlášť, prohlédnout si či stáhnout fotogalerie a zvukové záznamy MP3.
V roce 1990 zakládají Radek Balcárek a Pavel Urban pobočku České společnosti vojenské historie - Hradec Králové, jako vojensko-historické občanské sdružení. Když později pražský ústřední orgán ČSVH zaniká, hradečtí mění svůj název a přehodnocují svou dosavadní činnost. Od roku 1998 se prezentuje jako Garda města Hradce Králové. Tento soubor se zabývá především historickou muzikou a realizací bitevních scén na bojišti z roku 1866 u Hradce Králové. Veřejnosti se představuje ve třech druzích uniforem. První uniformy představují městskou gardu z roku 1600, dále hudbu 1. pěšího pluku pruské gardy z roku 1866 a třetí uniformy představují hudbu 1. pluku Voltižérů francouzské císařské gardy z roku 1810. Ve všech třech historických obdobích, kterými se Garda HK zabývá, kombinuje podle druhu akce produkci muziky, trubačů a střelců, neboť Garda je nejen hudební soubor, ale disponuje též puškami a kanónem. V hudebním repertoáru Gardy je na padesát historických skladeb hraných na klasické vojenské nástroje, jako jsou bubny, pikoly a činely, ale i kuriózní Lyru-glockenspiel (zvonkohra) a Schellembaum. Většina maršů byla vydána na CD a MC a lze je získat na adrese Gardy. V poslední době se část Gardy zabývá i obdobími obou světových válek, tedy rokem 1914 a 1938.
http://garda.mhk.cz/index_fr.php

Průzkumný cyklistický oddíl WH - 1939 - 45 (Garda města)

Pro filmové a předváděcí akce ve spolupráci s Armádou ČR vznikl oddíl cyklistického průzkumu v uniformách německého Wehrmachtu z období počátku a konce II. světové války. Sedm průzkumníků je plně vybaveno klasickým stejnokrojem a výstrojí, ale i polními maskovacími převlečníky vč. zimních. Pro přesun po silnici a v poli mohou všichni využít i vojenská jízdní kola v barvě polní šedi, nebo dva původní motocykly BMW R 75. Všichni jsou držiteli zbrojních průkazů a mají legálně držené originální zbraně.

Lehký průzkumný obrněný automobil - Německo 1943- 45

Sd.Kfz. 222

Původní Sd.Kfz. 222 byl vyráběn v letech 1935 - 43. Dodnes se dochovaly pouze dva exempláře - v Pattonově muzeu v New Yorku a v tankovém muzeu Kubinka v Rusku. Vozidlo má plně otočnou věž, jejíž otevřenou vrchní část překrývá dvoudílný drátěný kryt proti vhození ručních granátů do interiéru vozu. Posádku tvořil řidič, střelec a velitel. Protiletadlový automatický kanón KwK 30/38 (Flak) s náměrem od -7 do + 80 stupňů umožňoval i boj s nízkoletícími cíli. Vozidel Sd.Kfz. 222 bylo vyrobeno 989 kusů, ve dvou verzích a operovaly na většině bojišť až do konce II. světové války.
V roce 2000 začali v Hradci Králové stavět repliku Sd.Kfz. 222 členové Gardy města Hradce Králové. Vozidlo se stavělo na podvozku Avia 15/30 a po cca 3000 pracovních hodinách bylo dokončeno v roce 2003. Replika je funkční především pro filmové a předváděcí účely. Je vybavena funkčním kulometem MG 34, funkční replikou kanónu KwK 30 (pro hlukový efekt, bez kadence ) a radiostanicí. Kamufláž vozidla je z let 1943 - 45 pro východní a západní frontu, označení jednotky Wehrmachtu, ke které bylo vozidlo zařazeno: 2. pancéřový průzkumný oddíl - tanková divize Grossdeutschland. Velitelské vozidlo.
Posádka 3 muži Posádka 3 muži
Váha 4,8 t Váha 3,2 t
Délka 480 cm Délka 480 cm
Šířka 195 cm Šířka 195 cm
Výška 200 cm Výška 200 cm
Motor Horch/Auto - Union V8 – 1081 Motor Avia 15/30
Max. rychlost 80 km/hod. Max. rychlost 90/hod.
Pancéřování čelo 14, 52 mm Pancéřování čelo 6 mm
boky 8 mm boky 6 mm
podlaha 5 mm podlaha 4 mm
věž z čela 14,52 mm věž z čela 4 mm
z boku 8 mm z boku 4 mm
Výzbroj kanón 20mm KwK 30 Výzbroj kanón 20 mm KwK 30 (funkční jednoranná replika)
kulomet MG 34 ráže 7,92mm kulomet MG 34 - funkčí pro střelbu dávkami (vyjímka pro film a divadlo)
Kliknutím na obrázek zavřít okno

Historie věčně živá

"Během války v Hradci Králové k žádné vážnější bojové akci naštěstí nedošlo a americké vojsko se zde objevilo 7. května jen jako kolona parlamentářů mířící do Velichovek. Každý rok pro naši vzpomínkovou akci vybíráme jiné téma. Tentokrát jsme se rozhodli pro události ze západní fronty, které našemu osvobození předcházely. Jde o francouzskou operaci Normandie - Totalise. V oblasti Falaise se ve dnech 7. až 20. srpna roku 1944 podařilo Američanům, Britům, Kanaďanům a Polákům sevřít do jakési kapsy a zničit značné množství německé armády,“ vysvětlil velitel Gardy Radek Balcárek.

Dodal, že si tuto událost nevybrali náhodou. „Je velmi zajímavá po vojensko – taktické stránce, jak se Němci nechali sevřít do jakési kapsy, z níž neměli úniku.“ Bitevní scénickou ukázku v režii Radka Balcárka a Pavla Urbana slovem provázeli herci Zdeněk Mahdal a Valerie Zawadská.

V sobotu v 10 hodin přijela kolona vojenské historické techniky na hradecké Velkém náměstí, kde se konala přehlídka a výstava výzbroje armád.

Od 14 hodin pak na mostu Bailey Bridge vypukla bitva. Připomněla postup spojeneckých sil ve francouzské oblasti Falaise, kde se mezi vesnicemi Saint Lambert a Chambois snažila uniknout přes řeku Dives obklíčená kolona německých vozidel. Diváci viděli v akci i dvacet originálních bojových vozidel. Například kolopásový transportér Doodge, unikátní pásový motocykl Ketternkrad a další.

„Cílem naší akce je připomenout dějiny. Veškeré akce spojenců na západní frontě vázaly značné německé síly, a tak postup Rudé armády na východě mohl být rychlejší a tím i vybojováno naše osvobození,“ dodal jeden z autorů scénáře a hlavní organizátor bitvy Radek Balcárek.

Historická fakta o Falaiské kapse:


Přes 80 tisíc německých vojáků se v srpnu 1944 dostalo do smrtící pasti v prostoru mezi Argentan a Falaise, jihovýchodně od francouzského města Caen. Kanadská 1. armáda a britská 2. armáda postupovaly jižně od Caen, zatímco americká 1. a 3. armáda po průlomu z Normandie útočily východním a severním směrem.

Tato dvě pohybující se uskupení hrozila uzavřít v pasti německou 7. armádu, 5. pancéřovou armádu a pancéřovou skupinu Eberbach, ponechavše jim jako ústupovou možnost pouze úzkou skulinu mezi oběma městy. Tomuto uzavřenému prostoru se začalo říkat Falaiská kapsa, nebo také Falaiská díra (v originále Falaise Gap).

Tento dosud nezablokovaný prostor byl však široký jen asi 20 kilometrů, což bylo pro 80 tisíc vojáků a více než 10 tisíc kusů vojenské techniky nesmírně úzký prostor.

Německé síly byly zcela odříznuty od zásobování a dalších jednotek. Prostor navíc den co den zasypávali západní Spojenci dělostřeleckými granáty ze tří stran a země se tavila pod náporem vzdušných úderů bombardovacích svazů.

Falaiská kapsa se definitivně uzavřela 19. srpna. Kanadské, polské a britské síly postupující ze severu se tak definitivně spojily s americkou První armádou mířící z Argentanu.

Odpor nacistů už byl pak už pouze minimální a dva dny na to byly i poslední ostrůvky odporu zcela převálcovány.

Vzhledem k malému prostoru, na kterém k bitvě došlo, byly ztráty Třetí říše obrovské. Na místě zahynulo okolo 10 tisíc Němců, 50 tisíc se jich vzdalo Spojencům. Jen asi čtvrtině vojáků Wehrmachtu se podařilo z pekelné vřavy uniknou a překročit řeku Seinu. Prameny se rozcházejí jen v počtu Němců, jež se zachránili. Hovoří se o 20 až 30 tisíc mužů. Spojenci se následně zmocnili 567 tanků a samohybných děl, 950 kanonů a 7500 vozidel. (mb)

Napsali o bitvě…

Několik stovek návštěvníků v sobotu odpoledne sledovalo na březích Orlice v Hradci Králové rekonstrukci jedné z bitev v Normandii z roku 1944. Akce se zúčastnilo na 250 členů vojenských historických jednotek z několika evropských zemí, přímo v akci bylo také 25 kusů vojenské techniky.

Milovníci historie předvedli divákům stylizovanou rekonstrukci operace zvané Falaiská kapsa, při níž se Američanům, Britům, Kanaďanům a Polákům podařilo v oblasti Falaise sevřít a zničit značné množství německých sil. Ukázka nabídla pohled na pokus kolony německých vozidel proniknout z obklíčení přes řeku Dives, řekl po skončení ukázky pořadatel Radek Balcárek.

Dnešní ukázku, která se odehrála nedaleko železného mostu Bailey Bridge, který byl postaven v roce 1949 v rámci poválečné pomoci UNRA a odpovídá mostům z druhé světové války, doprovázely kromě výstřelů z palných zbraní také detonace výbušnin a kouřové efekty. Mezi různými originálními vojenskými vozidly i jejich replikami se v Hradci Králové poprvé představil pásový džíp amerických jednotek. "Zájem o účast na této bitevní ukázce je každoročně větší, problém je s omezenými prostorovými možnostmi v okolí mostu," řekl Balcárek.

V roce 2006 se v Hradci Králové odehrála bitva o most u francouzského města Bénouville v roce 1944. Boj více než dvou stovek uniformovaných vojáků sledovaly stovky diváků. (čtk)

„Nenecháme si ujít žádnou akci, která se koná vokolí Hradce králové nebo Náchoda. Můj tchán bydlí hned za hraničním přechodem právě u Náchoda. Do Čech jezdí velmi často a jakmile se dozví o podobných událostech, nenecháme si je ujít. Synovi je teprve pět let, ale už nyní ho fascinuje vojenská technika válečná historie. Bylo to velmi věrohodné a užili jsme si to,“ prozradil jeden z návštěvníků Marcin Mekarski zpolské Vratislavy. Kromě nadšenců minulosti se mezi davem přihlížejících našli i tací, kteří přijeli psychicky podpořit a popovídat si skamarády. „Přijel jsem přímo za partou vojáků. Jsou to mí známí a objíždím snimi republiku, pokud mám čas. Tady vHradci jsem na bitevním poli úplně poprvé,“ řekl Jiří Doležal zJablonce nad Nisou.

Garda města

rovněž zajišťuje rekonstrukci bitvy na Chlumu

Vzpomínkové akce ke 141. výročí bitvy u Hradce Králové 1866 budou letos řadovou výroční vzpomínkou této významné mezinárodní události. Výročí bude připomenuto vystoupením vojenských hudeb, bitevními ukázkami jednotek vojenské historie a pietními akty v místech hlavních bojů.

Nahravá se anketa
6.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 7 500 Kč

Pomocníci v kuchyni POMOCNÁ SÍLA DO KUCHYNĚ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 7500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POMOCNÁ SÍLA DO KUCHYNĚ, - PP zkrácený na dobu neurčitou, nástup možný ihned, 1x za 14 dní i o víkendu, možnost DPP i DPČ, - Náplň práce: mytí nádobí, čištění zeleniny, pomoc v kuchyni při přípravě pokrmů, pomoc při úklidu, - Požadujeme: pracovitost, smysl pro pořádek, znalost hygienického minima a organizační schopnosti podmínkou, praxe v práci v kuchyni vítána, - Nabízíme: mimořádné odměny, příspěvek na oběd, svačiny a nápoje na pracovišti, příspěvek na dopravu, - Pozice je vhodná i pro absolventy/-tky, - V případě zájmu zašlete životopis na e-mail: andrea.votavova@votavova.eu nebo volejte na 608914617. Pracoviště: Soukromé senior centrum nechanice s.r.o., Pražská, č.p. 20, 503 15 Nechanice. Informace: Andrea Votavová, +420 608 914 617.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 27 000 Kč

Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z pryže VULKANIZACE NA VSTŘIKOLISECH. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 27000 kč, mzda max. 32000 kč. Volných pracovních míst: 32. Poznámka: VULKANIZACE NA VSTŘIKOLISECH, - Místo výkonu: Akademika Bedrny 531/8a, 500 03 Hradec Králové, - Pracovní poměr na dobu určitou od 1. 11. 2018 do 1. 11. 2019; nepřetržitý provoz, 12hodinové směny, - Požadavky: pracovitost, manuální zručnost, - Nabízíme: osobní ohodnocení 35 - 60 Kč/hod, bonusy KPI 300 Kč/měs. po půl roce práce u spol., 600 Kč/měs. po roce práce u spol., příplatky za noční směny 16 Kč/hod, příplatek za ztížené prostředí 8 Kč/hod., odpolední přípl. 7 Kč/ho., příplatky za práci přesčas 33%, docházkový bonus 1 000 Kč/měs., dovolená 5 týdnů, dotované stravování, - V případě zájmu nás kontaktujte osobně (v době mezi 9. - 16. hod. v Šimkově ulici 1224/2b, Hradec Králové), e-mailem nebo telefonicky (volejte od 9 - 16 hod.), e-mail: zdenek.jansky@adecco.com, tel. 727 859 049, kontaktní osoba: Jánský Zdeněk. Pracoviště: Adecco spol.s r.o. - pracoviště, Akademika Bedrny, č.p. 531, 500 03 Hradec Králové 3. Informace: Marcela Sudíková, +420 724 611 613.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 22 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel ŘIDIČ/-KA NÁKLADNÍ DOPRAVY SK. C, E. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: ŘIDIČ/-KA NÁKLADNÍ DOPRAVY SK. C, E, - PP na dobu neurčitou, nástup od 1.9.2018, místo výkonu práce: ČR, - Požadujeme: nižší střední odborné vzdělání, profesní průkaz, možnost dodělání sk. E, - V případě zájmu nás kontaktujte tel.: 602 411 793, 721 455 162, e-mail: jiri.adlaf@seznam.cz, nebo osobně. Pracoviště: Adlafovi s.r.o., 503 27 Lhota pod Libčany. Informace: Jiří Adlaf, +420 602 411 793,721 455 162.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 18 500 Kč

Mechanici a opraváři motorových vozidel PNEUSERVIS A AUTOMECHANIK/-ČKA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PNEUSERVIS A AUTOMECHANIK/-ČKA, - PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, - Požadujeme: vyučení, - V případě zájmu zasílejte životopisy na e-mail: prodej@europneu.cz. Pracoviště: Europneu cz s.r.o., Hořická, č.p. 23, 500 02 Hradec Králové 2. Informace: Michal Řezníček, +420 602 167 311.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slovenský horský nosič Vladimír Hižnay donesl na nejvyšší tuzemskou horu rekordních 165,5 kilogramu. Extrémní vynáška nákladu, kterou překonal dosavadní historické maximum, mu přitom trvala pouhé 2 hodiny a 29 minut.
38

Rekord pokořen! Horský nosič ze Slovenska vynesl na Sněžku 165,5 kilogramu

Fotbalisté Prostějova (v modrém) hráli doma s Hradcem bez branek.
17

Hradec díky bezbrankové remíze udržel neporazitelnost

Koncem týdne se ochladí, pak se znovu vrátí letní teploty

Nadprůměrně teplé počasí vydrží minimálně do konce srpna a zřejmě i v první polovině září. Koncem příštího týdne se sice ochladí na dvacet až 25 stupňů Celsia, do konce letních prázdnin ale teploty znovu porostou. Už ale asi nepřekročí tropickou třicítku jako v uplynulých týdnech. 

Na Rychnovsku je stále jen procento lidí bez práce

Rychnova nad Kněžnou - Počet nezaměstnaných lidí se v hradeckém kraji v červenci zvýšil – ale jen velmi nepatrně. Krajská pobočka úřadu práce jich ke konci měsíce evidovala celkem 8643, což bylo o 476 více než v červnu.

Vedro láká ke koupání. Voda v přírodních koupalištích se však kazí

Hradec Králové - Sinice a chlorofyl jsou prokletím přírodních koupališť. Tento týden hygienici odhalili jejich výskyt v Oborském rybníku v Jinolicích a královéhradeckém Stříbrném rybníku.

Surovec s kočárkem a 17 ukradených kol za měsíc: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 17. srpna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT