S cílem zvýšit bezpečnost na českých silnicích byl roku 2006 zaveden bodový systém. Princip fungování je nesmírně jednoduchý. Šoféři za své přestupky proti pravidlům sbírají trestné body a při dosažení dvanácti bodů je jim odebráno řidičské oprávnění. O jeho navrácení pak mohou požádat až po roce od jeho ztráty, přičemž musí absolvovat přezkoušení v autoškole.

Krátce po zavedení bodového systému se jeho zakladatelé plácali po ramenou: dopravních přestupků výrazně ubylo. Postupem času přestal účinek nového trestu fungovat a mnohé se vrátilo do starých kolejí. Přesto jeho působení v řadě ohledů pomohlo a žádná změna systému, která by řidiče znovu umravnila, se nechystá.

Jak si tedy především šoféři z východních Čech během uplynulých deseti let vedli?

Expertům bodový systém vyhovuje, jen policistů by mělo být více

Řidiči z Královéhradecka rozhodně nepatří v konkurenci tuzemských šoférů mezi největší rabiáty. Postrachem východočeských silnic tak jsou především cizinci, třeba ti spěchající na polské hranice. „Mezi řidiči z našeho regionu není oproti jiným žádný velký rozdíl. Problematičtější je však situace s cizinci, kteří využívají silničního tahu na Náchod. Jezdím tudy prakticky denně a z vlastní zkušenosti vím, že mají na svědomí celou řadu dopravních přestupků. Především se jedná o překračování nejvyšší povolené rychlosti a porušování na zákazech předjíždění," uvádí krajský koordinátor BESIPu Petr Hošek.

Mylná by však byla představa, že na silnicích hřeší pouze zahraniční řidiči. „Naši šoféři také s oblibou překračují nejvyšší povolenou rychlost a dále se nevěnují řízení tak, jak by měli. Velkým nešvarem je telefonování za jízdy," kárá Petr Hošek tuzemské řidiče.

Mezi úseky, kde se pravidla silničního provozu porušují nejčastěji, patří především frekventované silnice. „Rizikové úseky jsou na trasách mezi Hradcem Králové a Jaroměří, případně Náchodem. Třebaže se policisté na tato místa zaměřují a kontrolují je, nemohou uhlídat vše," říká Petr Hošek, který se vyjádřil i k případným změny v bodovém systému: „Je otázkou, jakým způsobem je zavést. Bodový systém se již upravoval a celá řada přestupků se hodnotí jinak, přičemž některé byly zcela vypuštěny. Mentalita našich řidičů je taková, že zákony neřeší," uzavírá koordinátor BESIPu.

Nejen k mentalitě tuzemských řidičů připojil svůj názor i psycholog Jan Lašek: „Nemyslím si, že by bodový systém nějakým způsobem české šoféry umravnil. Systém sice funguje, ale nikoliv do takové míry, jak se předpokládalo. Problémem je, že jsou typy řidičů, kteří budou přestupky páchat, i kdyby za ně hrozilo useknutí ruky. Jediné, co na řidiče platí, tak jsou policisté na silnicích. Bohužel na nich nejsou vidět dostatečně často," nastiňuje řešení Jan Lašek.

Pro hříšníky specializovaní psychologové

Celá řada řidičů je nepoučitelná a páchá přestupky až do chvíle, než je jim řidičské oprávnění odebráno. Právě tito recidivisté pak musejí navštívit specializovaného psychologa, který rozhodne o tom, zda-li jim může být řidičské oprávnění znovu vydáno.   Radek Kozel

Bodový systém: tresty se rozdělí do tří skupin

Česká republika - Už je to deset let od chvíle, kdy čeští řidiči začali kromě pokut dostávat za prohřešky i trestné body. Česko spustilo bodový systém 1. 7. 2006 a od té doby policisté a úředníci rozdali 15 milionů bodů a skoro 40 tisíc lidí přišlo o papíry.

Na vzpomínky ale není čas. Na ministerstvu dopravy totiž chystají změnu bodového systému, která by měla nastat v polovině příštího roku. „Bodový systém se osvědčil, rádi bychom však, aby byl pro řidiče přehlednější," konstatuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Výtkou odborníků i řidičů je to, že nevědí, kolik trestných bodů mají. Stejně tak netuší, jaký je aktuální „sazebník" trestů. Obojí by se mohlo změnit: ministerstvo by pro řidiče, kteří by o to požádali, rádo spustilo službu automatického upozornění při jakékoliv změně jejich bodového konta. Přišla by jim buď SMS, nebo e-mail.

Dvakrát šest. A konec

Ještě větší ambicí je ale zpřehlednění trestů. Dnes se uděluje 1 až 7 trestných bodů za různé delikty. I úředník se většinou musí podívat do tabulky, aby věděl, jaký trest udělit. „Nová podoba bodového systému by měla obsahovat pouze tři pásma bodů – 2, 4 a 6, oproti dnešní škále 1 – 7, která je pro řidiče méně přehledná," popsalo Deníku ministerstvo dopravy. Pokud by řidič nově spáchal v jednom roce dvakrát za sebou závažný přestupek, ohodnocený 6 body, vybodoval by se a přišel o řidičské oprávnění.

Po zpřehlednění bodového systému volají i odborníci. Dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti nedávno připomněl, že v EU má bodový systém zavedeno 23 zemí. Naposledy se přidalo Portugalsko, které má, stejně jako Česko, 12bodový limit. Portugalci však hned od začátku zavedli dálkový přistup ke kontu řidiče. Stačí se zaregistrovat na příslušné webové stránce a pak ji jen pravidelně navštěvovat. „Jedná se o inspirativní řešení, maximálně efektivní pro stát a uživatelsky přívětivé pro řidiče," uzavírá Budský.   (jak)

Bodový systém.