Znamením hospod, krčem, pivnic, šenků a piváren byl v minulosti slaměný věchet. Dnes všechny „zdobí“ cedule: Kvůli vládním nařízením zavřeno. Pivaři si však na zlatavý mok nenechají sáhnout a z výčepů se přesunuli do obýváků, sklepů a garáží a prudce roste zájem nejen o malé soudky, ale hlavně o domácí výčepní zařízení. Tento trend již v minulém roce potvrdili i hospodští. „Už jsme přišli o pár štamgastů, kteří nám řekli, že než aby čekali, kdy se zas hospoda na pár chvil otevře, tak si raději koupili domácí výčep,“ postěžovala si v krátkém období otevření hospod na sklonku minulého roku jedna ze servírek.

Její slova potvrdil i ředitel jednoho z největších českých výrobců výčepního zařízení Lindr ze Sadové na Hradecku Martin Hladík.

„Zavřené hospody se na naší produkci a zájmu lidí v posledních měsících jednoznačně projevily. Zájem o malá domácí chladící zařízení se v poslední době zvedl o 30 až 40 procent. A já tak s nadsázkou říkám, že se ukázalo, že jsme národ srdcařů a pivařů, který se o to pivo nenechá připravit. A i když má člověk možnost pít doma pivo z lahve, tak co si budeme povídat, točené, je točené,“ říká Martin Hladík a posmutněle dodává, že i když firma Lindr nyní v současné krizi netrpí, tak je mu líto, že hospodský průmysl prochází velkou zatěžkávací zkouškou a krizí.

„Co se nyní děje kolem hospod, které jsou také našim odběratelem, je smutný příběh. Nechci tak jásat a věřím, že až vše pomine, tak se lidé, i když mají doma naše chlazení, do hospod vrátí. Tam se přeci píší příběhy a je to místo setkávání,“ dodává ředitel firmy, která ročně ve své sadovské továrně vyprodukuje na 40 tisíc chladicích pivních zařízení.

Ty pak kromě tuzemska putují i do 90 zemí světa. Podle Martina Hladíka tím, že se v poslední době zvedla ohromná poptávka po domácích pípách, tak zákazníci vyplňují i výpadek právě v exportu. „Šíře našeho sortimentu je velká a kromě domácí profisféry, kde šla v poslední době poptávka na minimum, ohromně klesl i export. Ten však zatím díky malým spotřebitelům dokážeme vykrýt,“ dodává Martin Hladík. Enormní zájem o domácí pivní chlazení zaznamenal i internetový obchod Alza.

„Tento typ zboží prodáváme teprve od července loňského roku a začátkem listopadu jsme nabídku výrazně rozšířili o nové značky. Je tedy velmi brzo na jakékoliv hodnocení, zatím se však tyto typy zařízení prodávají velmi dobře, za celý rok evidujeme růst o 159 procent,“ informuje divizní ředitel pro nákup a prodej Alzy Tomáš Urban.Podle Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPP) se na trend posledních měsíců, kdy byly hospody otevřeny jen malou část minulého roku a lidé z šenků přešli na domácí konzumaci piva, připravily i samotné pivovary.

„Některé pivovary a provozovny změnily kvůli krizi obchodní strategii, a přišly s novinkami, kterými rozšířily svou nabídku. Příkladem je zavádění e-shopů, vlastní dovážka koncovým spotřebitelům nebo další varianty balení jako jsou plechovky, čepované pivo v PET lahvích nebo menší soudky piva. Pivovary, které dříve nabízeli pivo téměř výhradně podnikům k výčepu se nyní čím dál častěji snaží dostat svůj produkt přímo ke spotřebiteli,“ ilustruje současnou situaci výkonná ředitelka ČSPP Martina Ferencová a dodává:

„Lidé si sice zvykli na to, že si mohou koupit pivo v lahvi či soudku a vychutnat si ho později v pohodlí domova, nicméně poptávka po tradiční pivní kultuře, ke které posezení v hospodě či restauraci s přáteli a rodinou neodmyslitelně patří, zůstává vysoká. Návyky se tedy pravděpodobně mění dočasně vlivem situace, a dá se předpokládat, že se s její „normalizací“ vrátí do původních kolejí.“