Tři týdny jezdila jedna zásilková firma s vynálezem novobydžovské firmy Danreta Invest, která vyvinula nový tlumič výfukových plynů, po svých obvyklých trasách. A výsledek? Ušetřila takřka třicet procent pohonných hmot. Podle ředitele firmy Zdeňka Macha stojí za vynálezem, jenž podle něj změní motoristický svět, tvrdá práce podpořená výpočty a praktickými výsledky. „Jeho dosah se neprojeví jenom v automobilismu, ale i v dalších oborech," doufá Zdeněk Mach.

Kombinovaný tlumič výfukových plynů autorů Zdeňka Ekarta a Zdeňka Macha.Novobydžovská firma Danreta Invest dokázala něco, co výzkumné a vývojové týmy nadnárodních koncernů se stamiliónovými rozpočty dosud nevyřešily.

Výsledkem tvrdé práce podpořené výpočty a praktickými výsledky, bude po zveřejnění znamenat přepsání učebnic fyziky a jeho dosah se projeví i v tak  odlišných oblastech, jako je zdravotnictví, telekomunikace či stavebnictví a mnohá další odvětví.

A co je tím „spasitelem" světa? Je jím Kombinovaný tlumič výfukových plynů  autorů Zdeňka Ekarta a Zdeňka Macha, kteří tento vynález přihlásili na Úřadu průmyslového vlastnictví jako patent a zároveň jako užitný vzor.

Podle tvůrců převratného systému, se jedná o výrobek, který: „tlumí hluk výfukových plynů (který je jak známo o přibližně 15% vyšší, než je hluk motoru), zároveň snižuje spotřebu pohonných hmot až o 30% a ve stejném procentuálním poměru tedy i hodnotu emisí. Současně také snižuje i teplotu výfukových plynů při snížení teploty oleje v motoru a to vše za současného zvýšení výkonu motoru."

Fyzicky ověřeno

Funkčnost a dosažitelné parametry byly ověřeny jak na u osobního automobilu, tak i nákladního či dodávky. Dobře si systém vedl i u sekačky. „Princip vynálezu spočívá ve vybití hlukové vlny při využití fyzikálně rezonančního mechanismu, jež spočívá ve vřazení řady mechanických elementů do proudu spalin výfukových plynů, což je v tomto případě nosné médium hmotné hlukové vlny," vysvětluje principy Kombinovaného tlumiče hluku výfukových plynů ředitel společnosti Danreta Invest Zdeněk Mach s tím, že pokud se tyto elementy nacházejí v hlukovém spektru motoru (jejich vlastní frekvence leží ve frekvenčním spektru daného hluku – hlukové vlny), projevují se tyto elementy dvojím způsobem: „Jednak ke svému rozkmitání spotřebovávají část energie hlukové vlny a jednak vnucují zbytku spektra svoji vlastní frekvenci, takže na výstupu je proud spalin, co se týče hluku, energeticky i frekvenčně chudší."

Lepší spotřeba

„Snížení hluku výfukových plynů znamená snížení protitlaku v systému, což má za následek snížení spotřeby pohonných hmot a tedy i emisí, snížení teploty výfukových plynů, snížení teploty oleje v motoru a to vše za současného zvýšení výkonu motoru," dodal ředitel společnosti Zdeněk Mach, který vynález pánů Macha a Ekarta vidí jako velký přínos „českých hlaviček" světu.