„Nám by to v každém případě pomohlo, stávající situace je dlouhodobě neúnosná. Lidé jsou na kamiony i jejich řidiče už hodně naštvaní,“ řekl nám místostarosta Nového Města u Chlumce nad Cidlinou Vladimír Beer. Právě tato obec je kamiony, kterých tu denně projíždějí tisíce, doslova zahlcena. Dálnice D11 je totiž v úseku mezi Chýští a Hradcem Králové pro kamiony uzavřena a veškerá nákladní doprava z dálnice i na ni vede přes Nové Město. Dopravu tady navíc brzdí kruhový objezd, před nímž pravidelně stojí kolona čoudících kamionů. Kromě hluku, výfukových plynů a prachu lidi obtěžuje i nepořádek. Řidiči tady z kabin vyhazují prázdné konzervy, lůahve a další nepořádek.

Podobný názor zastává i Luděk Homoláč, starosta Stračova, jehož součástí je i hustou dopravou proslulá Klenice na hlavním silničním tahu z Hradce na Jičín a Liberec. „Jsem jednoznačně pro. Situace by se určitě zlepšila. Aspoň v pátek by si oddechli nejen místní obyvatelé, ale určitě i řidiči osobních aut,“ míní Homoláč.

Kamionoví dopravci považují vládní návrh za nedomyšlený paskvil. „Je to největší nesmysl, který vymyslel někdo, kdo nesedí na správném místě,“ uvedl jednatel dopravní společnosti Kwarto Hradec Králové Václav Pojar. Dodal, že podobný zákaz neplatí v žádné z okolních zemí. Pokud by prošel i parlamentem, nadělá mnohem víc škody než užitku.

Proti vládnímu návrhu se rozhodně staví i další dopravci. „Situace bude mnohem horší než teď. Kamiony budou někde stát a až nastane správná hodina, vyjedou všichni naráz. Silnice pak budou ucpané a zvýší se počet nehod. Podobná hloupost neplatí nikde v okolních zemích,“ kroutí například hlavou i majitel dopravní společnosti Rotr Skřivany Jaroslav Rotr. (čer)