Ještě před pár měsíci vyrážela třicetiletá Michaela H. z Hradce Králové na páteční jízdu s kamarádkami do místních barů a diskoték. S rostoucími cenami alkoholu však poznává to, co je v některých západních zemích označováno jako warming up. Tento trend by se dal do češtiny převést jako předpíjení.

„Za poslední dobu se ceny drinků či míchaných nápojů zvedly o 20 až 30 korun. Raději se teď sejdeme s kamarádkami doma, pokecáme, popijeme a teprve pak vyrážíme za zábavou,“ uvedla žena.

Nejčastěji se předpíjejí studenti

Trend „předpíjení“ přiznávají i samotní barmani. „V severských zemích, kde je přístup k alkoholu naprosto jiný, je to normální. Teď to přichází i k nám. Nejvíce se doma předpíjí hlavně studenti, kteří nemají tolik peněz. Zdaleka však nejde o všechny bary v zemi, v těch dobrých je to hlavně o zážitku a o společenské stránce návštěvy baru, ne o samotném efektu alkoholu,“ řekl Deníku barman Peter Bobula.

Karel Nešpor
Psychiatr Karel Nešpor: Alkohol může způsobit rakovinu i pokles inteligence

Jeho slova potvrdil i prezident České barmanské asociace Aleš Svojanovský. „Lidé začínají šetřit, a to hlavně v menších barech,“ potvrdil Svojanovský. Podle něj se předpíjení objevuje již delší dobu, ale s nárůstem cen je to jev stále více viditelný. „Pokud budou stoupat ceny i nadále, některé bary se dostanou do existenčních problémů,“ dodal prezident.

Ve světle stále rostoucích cen míchaných drinků pak ve větší míře dobývají český trh RTD (Ready to drink) nápoje. Tedy míchané drinky v plechovkách, které mnohdy stojí zlomek ceny koktejlu namíchaného přímo barmanem. Jejich kouzlo objevila i Michaela.

Drink v plechovce za třetinu

„Je opravdu rozdíl, zda dám za rum s colou či fernet s tonicem sto a více korun, než když si jej koupím přímo v plechovce a zaplatím 40 až 50 korun,“ zmínila Michaela.

V RTD vidí velkou konkurenci i sami barmani. „Tento produkt roste globálně velmi rychlým tempem. A velký zájem je hlavně o ty postavené na destilátech,“ konstatoval barman Bobula. Potenciál v přicházejícím trendu však vidí sami výrobci alkoholu.

Ilustrační foto
Co řeší na pohotovosti o Vánocích? Přejedení, alkohol a u dětí vysoké horečky

Například v plzeňském Stocku. „Popularita předem namíchaných drinků v plechovkách za poslední dobu opravdu zamířila strmě  nahoru. I proto jsme se v polovině letošního roku rozhodli vystavět na RTD linku a nyní dodáváme na trh několik těchto produktů. Například Božkov Originál & Cola s limetou, Fernet Stock Bavorák Citrus, Dynybyl Violet Gin & Tonic nebo Amundsen Vodka & Soda Bezinka a Máta,“ uvedl marketingový ředitel Stocku Tomáš Hejkal. Stock však není jediný, kdo na český trh dodává RTD.

Zájem o předem namíchané nápoje si pochvaluje i společnost Jan Becher, Pernod Ricard. Ta má v portfoliu čtyři typy RTD – Beefeater Dry, Pink, Blood Orange a Jameson Ginger Lime. „Celá kategorie velmi rychle roste. Odhadujeme, že majoritní spotřeba je u lidí od 22 do 35 let,“ řekl za společnost Jakub Záruba.