Koruna zažívá volný pád, jedno euro už neseženete pod 28 korun a cestovní kanceláře začínají vážně přemýšlet o dodatečném zvýšení cen letošních zahraničních zájezdů. Včetně těch, které již klienti zaplatili.

„Nemůžeme si dovolit nereagovat na vývoj kurzu. Koruna spadla o čtyři koruny a mnohé nasmlouvané zájezdy už pro nás začínají být ztrátové. S tím bohužel nikdo nic neudělá,“ uvedl Jiří Erben z pardubické cestovní kanceláře CK Poznání.

Kontrakty s partnery v cizině cestovní kanceláře většinou nasmlouvaly už vloni, kdy euro stálo o pět korun méně. Cestovky sice počítají s jakýmsi inflačním polštářem, který kurzová rizika eliminuje. Ale ten už je vyčerpán, nikdo nečekal pokles měny pod 26 korun za euro. S tím vloni, před začátkem hospodářské krize, nepočítali ani ostřílení ekonomové.

„Návrh na dodatečné zdražení letošních zájezdů už padl, zatím jsme ale nerozhodli,“ přidala se Pavla Romová z královéhradecké CK Alvarez.
Deníkem oslovení majitelé cestovek pokládají za mez, kdy by museli sáhnout k obávanému opatření, prolomení 29 korun za euro. To vloni v létě vyšlo na 23 korun.

Zákon cestovkám umožňuje dodatečně zvednout cenu už i zaplacených zájezdů v případě, že se koruna vůči světovým měnám propadne o více jak deset procent. Jedinou podmínkou je informovat o tom klienta nejpozději 21 dnů před začátkem zájezdu.

O deset, nebo i víc?

Je však otázkou, o kolik v takovém případě mohou cestovky cenu zvednout.
„Zdražení může být maximálně o deset procent z ceny zájezdu,“ prohlásil nedávno mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura.
Podle jiných informací to však není tak jednoznačné a cestovky by mohly zdražit až o přesně doložené zvýšené náklady způsobené zdražením pohonných hmot či zmíněnými kurzovými propady.

V praxi se však klienti zdražení o více jak deset procent nemusí obávat. Konkurenční boj je totiž neúprosný. „Myslím, že by zvýšení cen v žádném případě nepřesáhlo deset procent. A to i za cenu ztrát,“ shodují se oslovené cestovky.
„Čekáme, co se z propadu kurzu vyklube, je to opravdu rána pod pás. Případné dodatečné zdražení je totiž dvousečnou zbraní. Lidé čekají na last momenty, a ne na nějaké zdražování,“ mírní hysterii kolem zvyšování cen zájezdů pro zákazníky Jiří Kalousek, majitel stejnojmenné cestovní kanceláře v Ústí nad Orlicí.

Fischer o 20 procent

V každém případě, kdo si koupí zájezd teď, určitě ušetří. Pokud totiž cestovky nezvednou ceny zpětně pro již zaplacené zájezdy, učiní tak určitě aspoň pro ty teprve nabízené. Zdražení o 15 až 20 procent od března už ohlásila CK Fischer, jeden z cenových tahounů trhu. Změny cen zahraničních dovolených uprostřed sezony zažili Češi naposledy v krizovém roce 1997.