Už šest Východočechů se stížností se dokonce obrátilo na Českou obchodní inspekci (ČOI) v Hradci Králové. Ani ta jim ovšem nepomůže. ČEZ totiž své zákazníky neobral s novými tarify ani o korunu.

Jeden vtipálek osočil ČEZ, že většinu maloodběratelů, tedy domácnosti, přeřadil od letošního ledna bez jejich vědomí automaticky do dražšího paušálu Comfort. Na každém zákazníkovi tak energetici mají vydělat bezpracně 150 korun ročně. „Ty pražský svině už neví, jak by nás odřely. Silně zvažuji, že na ně pošlu ČOIku,“ píše se v dopise, který koluje na internetu.

Fáma se rozšířila rychlostí blesku. „Je to tak, platím teď o 180 korun vyšší zálohy než před rokem,“ přisvědčila Magda Novotná z Pardubic.
Stejně rozezlená je i Eva Kováříková z Bohuslavic nad Metují. I ona se nechala zmást klamavým pamfletem a celý jej rovnou poslala Sdružení obrany spotřebitelů.

Ve skutečnosti však odběratelé nepřišli přeřazením do tarifu Comfort ani o korunu. A naopak mohou zmíněných 150 korun ušetřit, pokud nechtějí využívat některé služby. Stačí se nechat přeřadit do nového, levnějšího paušálu Basic.

Magda Novotná, stejně jako Eva Kováříková a tisíce dalších Východočechů, platí vyšší zálohy nikoliv kvůli novému paušálu Comfort, nýbrž z lapidárnějšího důvodu: prostě se právě o tolik od ledna zvýšily ceny elektřiny. V průměru o necelých osm procent.
A paušál s tím nemá co dělat. Změnilo se jeho označení, cena však nikoliv.

„V minulosti jsme již šetřili obdobnou stížnost na ceník služeb ČEZ. Neshledali jsme ale důvody k zahájení správního řízení. Ceník je veřejný, zákazníci mají možnost vybrat si tarif dle vlastního uvážení,“ řekl Deníku mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Kristián Chalupa.
Stížnosti neřeší ani ČOI. „Všechno je v rámci platných smluv,“ přisvědčil ředitel královéhradecké pobočky ČOI Karel Nohejl. Z šesti stížností občanů, které mu přišly na stůl, se čtyři odkazují právě na zmiňovaný pamflet.

Lidé už žhaví linky energetiků

Pozor! V levném tarifu Basic se platí za zákaznické volání

Mnozí spotřebitelé, kteří se nenechali zmást klamavým pamfletem kritizujícím nové paušály energetiků, už začínají přecházet na levnější tarif Basic. Stačí zavolat na zákaznickou linku, převod nestojí ani korunu.

Potvrdila to mluvčí východočeských energetiků Šárka Beránková. „Někteří lidé na Basic přecházejí,“ uvedla.
Lidé na Basicu ušetří ročně proti loňskému roku 142 korun. A to na službách, které většinou stejně nevyužívali: především bezplatná volání na zákaznické linky. Podle ČEZ je Basic výhodný pro odběratele s dobrou platební morálkou, kteří nepotřebují s energetiky často komunikovat.
Kromě zvýšení cen samotné elektřiny o osm procent je tak jedinou další nepříjemnou změnou zpoplatnění zákaznických linek. Ale opět: To se dosavadních zákazníků netýká. V kritizovaném tarifu Comfort, do kterého byli automaticky převedeni, je totiž komunikace s energetiky nadále zdarma. Zpoplatněna – 40 až 60 korunami – je komunikace pouze u Basicu.

„Navýšení cen elektřiny se projevilo u všech produktů a ve všech produktových řadách. Nemá souvislost se zavedením produktových řad pro zákazníky od roku 2007. Těm jsme v rámci zvyšování nabídky služeb umožnili oproti standardním tarifům ušetřit či naopak využít vyššího rozsahu služeb,“ dodal Jiří Kosina z ČEZ.


Energetici podle všeho nic neporušili a žádného zákazníka neošidili. Nespokojencům tak nezbývá než si stěžovat leda samotnému ČEZ.