VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chátrající garáže chce město přeměnit v muzeum

Hradec Králové /FOTO/ - Léta sem chodili lidi na pivo jen tak na „stojáka“. Teď je u hradeckého hostince Malý Růžek malá předzahrádka, kde si k pivu můžou dát třeba utopence či nakládaný hermelín. Málokdo z hostů však asi tuší, že v podloubí nedaleko výčepu se psala historie hradecké hromadné dopravy.

11.7.2017
SDÍLEJ:

Chátrající garáže v centru Hradce Králové, kde se začala psát historie hradecké hromadné dopravy, chce město přeměnit v muzeum.Foto: Deník/ Petr Vaňous

Autobusy, taxikáři, zeleň a chátrání

Původní název Dopravního podniku města Hradce Králové – Autodráhy města Hradce Králové – byl poprvé zapsán do základní listiny podniku 24. října 1928. Tím se položil základ ucelené městské hromadné dopravy. Autodráhy města pak měly své sídlo a garáže právě v bloku domů mezi Škroupovou a Průmyslovou ulicí. A do areálu se vjíždělo průjezdem u dnešního hostince. Pro potřeby městské hromadné dopravy sloužil areál, který v roce 1937 získal unikátní zastřešení ocelovou konstrukcí, až do roku 1953, kdy se podnik definitivně přestěhoval do zcela nového areálu na Slezském předměstí.

„Po Dopravním podniku tu nějaký čas byli taxikáři a poté Technické služby. Roky už však areál chátrá,“ řekl Jiří Stránský ze spolku Pro Gočár, který se v minulých týdnech sešel s vedením města s myšlenkou tento chátrající areál znovu oživit. Na této schůzce všichni zainteresovaní odmítli variantu celou konstrukci strhnout. „Dohodli jsme se na variantě celý prostor zrekonstruovat s možností, že by tu mohl vzniknout krásný výstavní prostor, případně muzeum dopravy na Hradecku,“ dodal Jiří Stránský. Tuto variantu potvrdil i náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. „I mě se tato myšlenka líbí. Demolice je nepřijatelná. Podle odborníků by oprava, hlavně střechy, vyžadovala investici v řádech jednotek milionů korun. Poté by tu mohl vzniknout jeden z dalších významných turistických cílů,“ uvedl náměstek Jindřich Vedlich, který by tu rád viděl historické autobusy a trolejbusy. Kdy se tato významná hradecká památka dočká rekonstrukce, nechtěl náměstek předjímat. „Jednání jsou na začátku a tak to nedokáži specifikovat. Jistě se však porozhlédneme po vhodných dotačních titulech,“ dodal náměstek.

Případné muzeum podpořil i vedoucí odboru památkové péče magistrátu Jan Falta. „Jedná se o unikátní zastřešení ocelovými nepravidelnými vazník. I z dnešního pohledu je vidět, že naši předkové odvedli fortelnou práci,“ připomněl Jan Falta fakt, že i po 80 letech je zastřešení v docela dobré kondici.

Ještě než město sežene peníze na rekonstrukci, svou vizi předvedou studenti. „Město zároveň dohodlo se SPŠ stavební v Hradci Králové, že tento záměr využití bývalých garáží dopravního podniku bude i tématem, resp. zadáním v rámci dalšího ročníku pravidelné studentské soutěže Pracujeme s ArchiCadem,“ informoval mluvčí magistrátu Petr Vinklář.

Autor: Petr Vaňous

11.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hradecký kapitán Tomáš Holeš (vlevo) a Augusto Batioja z Jihlavy.

Návrat Tomášů M. & H.? Exvotroci zůstanou na severu

Osmnáctimetrový stožár vysokého napětí usadil u Žacléře vrtulník
15

Osmnáctimetrový stožár vysokého napětí usadil vrtulník

Senior vyjel z Pardubic do Hradce. Rychlostní silnicí ale v protisměru

Pardubice/Hradec Králové - Šílenou jízdu seniora v mercedesu musela zastavit až policejní hlídka.

Krmaš: „Zúžit kádr a najít osu"

Hradec Králové /ROZHOVOR/ - Na vedoucí Opavu ztrácejí deset bodů, na druhý Třinec devět. Fotbalový Hradec není rozhodně kolo před koncem podzimní části druhé ligy v komfortní pozici.

Hradecké pověsti vycházejí také jako audiokniha

Hradec Králové - Máte rádi historii a tajemství? Pokud ano, tak v těchto dnech vychází „kniha“ Hradecké pověsti a vyprávěnky autora Svatopluka Pastyříka jako audiokniha.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT