Po studiu v Hradci Králové pracoval pro výrobce autobusů Karosa ve Vysokém Mýtě a jeho poslední štace jej zavedla mezi autobusáky jezdící pro nadnárodní společnost Arriva. Co jej nakonec zlákalo do hradeckého dopravního podniku a jaké jsou jeho vize? O tom všem poskytl Zdeněk Abraham rozhovor Deníku.

V autobusovém prostředí se pohybujete dlouhá léta. Čím vás zlákal hradecký dopravní podnik?
Už když jsem pracoval v Karose Vysoké Mýto, tak byl hradecký dopravní podnik výstavní síní dopravních podniků napříč republikou. Když jsme tak měli našim zákazníkům, a to buď z České republiky nebo i ze světa, ukázat nějakou vzorovou dopravní společnost, zavezli jsme je právě do Hradce. I tato zkušenost tak hrála roli v to, zda se přihlásit do výběrového řízení na pozici ředitele.

Říkáte, že tato zkušenost byla jednou z pobídek, proč se hlásit. Jaké byly ty další?
Svou roli také sehrála vzdálenost. Dlouhá léta jsem měl práci, která byla daleko od mého domova. Ať už na jiném světadíle, nebo v jiné zemi. V poslední době jsem sice byl v Čechách, ale do sídla společnosti jsem dojížděl 160 kilometrů. I proto byla tato nabídka lákavá. Navíc jsem v Hradci studoval a toto město je mi velmi blízké. Mám zde spoustu známých a můžu být s rodinou.

Jaká je vaše vize. Kam by měl dopravní podnik pod vašim vedením směřovat?
Už z předešlých zaměstnání vím, že některým velkým podnikům chybí pružnější a akčnější drive. Například bych chtěl zvýšit produktivitu našich dílen a také zlepšit obchodování a spolupráci se třetími stranami. Velkou výzvou je také zvýšení efektivity naší zájezdové dopravy.

Když jsme u třetích stran. Jaká je, či bude, spolupráce s Oredem? Dočká se cestující chvíle, kdy mu bude na cestu po kraji stačit jedna, například městská, karta?
V Hradci Králové máme 80 tisíc městských karet. To měnit nechci. Ale určitě se chci zaměřit na nový odbavovací systém, který by do budoucna například umožnil jet trolejbusem na nádraží, přestoupit na vlak do Pardubic a v Pardubicích opět na městskou hromadnou dopravu. To vše, s jednou kartou. Již teď je možnost v našich trolejbusech a některých autobusech platit kreditní kartou. Mou vizí pak je nahrát na kreditní kartu i časový kupon.

A máte nějaký výhled, kdy budou moci cestující vyjíždět na výlety po kraji jen s jednou kartou?
Pokud se vše podaří, tak bych chtěl, aby se tak stalo již do konce letošního roku.

Na hradecké univerzitě jste vystudoval Fakultu řízení informačních technologií. Právě tyto technologie teď patří neodmyslitelně k životu. Budete váš obor implementovat i do autobusů? Například - zavedete wi-fi zdarma?
Je to jedna z možností, ale ze svých zkušeností z firmy Arriva vím, že wi-fi zdarma využívala jen hrstka lidí. Navíc dnešní tarify nabízejí za poměrně malé peníze bohaté datové připojení. Tím však neříkám, že se tomuto kroku bráníme, ale zatím není na pořadu dne.

A co chytré zastávky? Ty se osvědčily a lidé jsou rádi, když mají jasnou představu o tom, kdy přijede jejich spoj.
Chytré zastávky chceme dál rozšiřovat. V rámci dotačního programu ITI teď vytipováváme další možnosti čerpání a popřípadě možné umístění těchto chytrých zastávek přímo v terénu.

A co umístění zcela nových zastávek? Respektive, budou v Hradci nové linky?
Ještě do konce roku přibudou v Hradci dvě nové linky. Na Plachtu budou zajíždět autobusy s bateriovým dobíjením a na linku, která pojede z Brněnské Pod Stráň budou zajíždět trolejbusy.

Dojde také k rozšíření vozového parku?
Ano, i ten rozšíříme. Letos nakoupíme 9 nových trolejbusů, 20 elektrobusů a 8 klasických dieslových autobusů. Z tohoto pohledu budeme mít nejzelenější dopravu v republice.

Takže neutratíte tolik za naftu. Dotkne se to nějak ceny jízdného? Klesne?
Tato otázka by měla směřovat na zadavatele – tedy na hradecký magistrát. Ale je pravda, že se v tomto ohledu můžeme bavit o cenové politice. Například je tu i možnost hromadné dopravy zcela zdarma.

A je ta možnost?
Ta možnost je vždy. Umím si například, po vzoru Zelené linky, představit, že tu budou zóny, kde bude cestování zdarma. Ale vše záleží na celkové dopravní politice města, tedy jak moc bude chtít městskou hromadnou dopravu dotovat. Podle mého názoru by to vedlo k uklidnění dopravní situace v centru města. A to hlavně v dopravních špičkách, které již teď vypadají jako v Praze či Brně.

Město již delší dobu mluví o záchytných parkovištích na nejvytíženějších příjezdových komunikacích do města. Bylo by v silách dopravního podniku tyto parkoviště obsluhovat?
Pokud město k takovému kroku přistoupí, tak taktová doprava není problém.

Techniku na to máte, ale co lidi?
Je pravdou, že s řidiči je problém. Ale netýká se to pouze dopravních podniků, šoféři chybí všeobecně. Teď máme podstav šest lidí, ale v přípravě jich máme devět.

Váš předchůdce hledal nové řidiče i za hranicemi republiky. Zejména tedy na Ukrajině. Budete v tom pokračovat?
Chci v tom pokračovat. Pokud nejsou řidiči u nás, musíme se poohlédnout za hranicemi. Ale s Ukrajinou je problém, kde nám naše zákony hází klacky pod nohy. Pokud přivedeme řidiče z Ukrajiny, musíme mu zajistit evropský řidičák i profesák. To trvá tak půl roku. A v tomto mezidobí si pak ten člověk z Ukrajiny najde práci dále na Západ. Nicméně bych chtěl hledat ve „slovanských“ zemích. V předchozí firmě jsme vyzkoušeli řidiče z Polska a Srbska.

Kdyby byl opravdu velký nedostatek řidičů, zvládl by jste si sednout za volant a stát se na čas řidičem?
Myslím si, že ano. Jsem držitelem řidičského oprávnění na autobus, ale i na nákladní vozidlo. Jsem aktivní řidič autobusu, i když jenom sváteční (naposledy jel v říjnu 2017). Kondiční jízda s naší autoškolou po Hradci Králové by mně určitě podpořila, hlavně se zajížděním do zastávek (správný odstup od chodníku pro pohodlný nástup cestujících). Pevně věřím, že do této krajní nouze se naše společnost nedostane.

Která linka by vám nejvíce vyhovovala?
Zatím nemám žádnou oblíbenou. Ale byla by to určitě autobusová linka. Na trolejbus totiž zatím nemám řádné oprávnění.

Kromě úbytku řidičů je tu i pokles cestujících. Jak jej zastavit?
U cestujících bych takový problém neviděl, zde se pokles cestujících v loňském pozastavil. Horší je to s úbytkem kvalifikovaných mechaniků. Ti nám teď opravdu chybějí. A v době, kdy začínáme přecházet na elektrobusy, nám také chybějí kvalifikovaní elektrikáři.

Budete i tyto problémy konzultovat s vašim předchůdcem, který od vás bydlí obzahradu?
Nejsem žádný Einstein, takže jsem se s ním už několikrát radil. Teď však odletěl na měsíční dovolenou, tak už to musím vše zvládnout sám.

Pan Kulich vám nastavil laťku, tedy co se týče pobytu na ředitelské židli, velmi vysoko. Překonáte ho?
Je mi 43. Kdybych jej chtěl překonat, budu tu do třiasedmdesáti. Ale já mám jiné plány. Budu si chtít užít důchod a vnoučata.