Místo chodníků úzká pěšina vedle frekventované silnice. Tak vypadá ulice Bratří Štefanů. Místní celé roky volají po stezce, aby se konečně nemuseli bát, že je srazí auto. Na to, že jsou chodníky potřeba, přišly už i firmy, které v okolí ulice na Slezském Předměstí sídlí. Proto samy zaplatily studii proveditelnosti, jelikož by kromě místních stezku mohli využívat i jejich zaměstnanci a zákazníci.

Po pěšině podél rušné silnice se projít sice dá, cesta je ale nejen nedůstojná, ale i nebezpečná. Když proti chodci jede cyklista, není kam se vyhnout. Hlavním tahem na Ostravu přitom denně projedou tisíce vozidel, a to i kamionů. „Jsou úseky, kde například maminka s kočárkem při cestě do Terna musí vstoupit do silnice a vystaví se tak velmi nebezpečné dopravní situaci,“ popsala situaci předsedkyně Komise místní samosprávy Slezské Předměstí - jih Eva Matyášová. Za deště lidé navíc musejí přeskakovat kaluže a v zimě se klouzají po ledu.

Nevykoupené pozemky

Firmy novou studii proveditelnosti představily v březnu na setkání s komisí místní samosprávy a městem. Jednání se zúčastnil i vedoucí oddělení rozvoje města Tomáš Jeřábek. „Ze studie proveditelnosti vzešla potřeba výkupů pozemků, kterou se teď město bude zabývat,“ uvedl Tomáš Jeřábek. S majiteli pozemků přitom město vyjednává už sedmnáct let. Většinu potřebných pozemků za doby, kdy se nic nedělo, skoupily právě zdejší firmy.

Pozemků v soukromém vlastnictví na trase stezky je podle Jeřábka už jen minimum, to by mohlo situaci ulehčit. Na řadě je nyní město. „Počkáme na dokument, ve kterém budeme mít seznam pozemků s velikostmi a dalšími údaji a poté by nastala ta mašinérie s výkupy,“ uvedl vedoucí odboru správy majetku města Milan Brokeš.

Studie počítá s vybudováním chodníku po levé straně ulice, kde sídlí obchod Terno, stezka začne u křižovatky Stoletá. „Jedná se o sdruženou stezku pro cyklisty a chodce,“ upřesnil Tomáš Jeřábek. Kolik bude nová stezka stát, zatím není jasné. Termín realizace je také ve hvězdách, záleží na tom, jak rychle se podaří vykoupit pozemky.

Přibudou přechody?

Další palčivý problém ulice jsou chybějící přechody. Přechod je nutný například u Stoleté, kde přes silnici často přecházejí i školáci. „Na ten je již zpracovaná projektová dokumentace,“ prozradil Tomáš Jeřábek. Bezpečně přejít se nedá ani k obchodu Terno. Lidé, kteří vystoupí na zastávce na druhé straně silnice, se musejí se vrhnout do vozovky a doufat, že všechna auta včas zabrzdí. Přechodem u Terna se zabývala právě i studie proveditelnosti, bude ale záležet na dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic, které komunikace patří. Přechod by navíc musela povolit policie.