V září nastoupila sedmiletá M. do první třídy základní školy. I když úspěšně prošla zápisem, najednou učitelce tvrdila, že nezná barvy nebo neví, kde je vpravo. Dívenka se totiž chtěla dostat do stejné, tedy speciální školy, kam chodí její tři bratři. Tvrdit učitelce, že nezná barvy, jí poradili právě bratři. Podle nich to byla cesta, jak se do speciální školy dostat.

Po několika týdnech, kdy dívenka výuku bojkotovala, se uvažovalo, že ji skutečně do speciální školy přeřadí. Třídní učitelka se ale naštěstí spojila s terénní sociální pracovnicí. Ta začala s rodinou pracovat, nabídla pomoc doučováním a vysvětlila, proč bude lepší, aby zůstala v základní škole. Dívka pochopila, že za bratry nepůjde, dohnala potřebné učivo a nyní je žačkou bez potíží, má kamarádky a do školy chodí ráda.

Příběh s dobrým koncem se mohl uskutečnit díky terénní sociální pracovnici, která se ve městě věnuje romské komunitě. A hlavně díky projektu Podpora sociální integrace obyvatel vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji, který je financován z evropských fondů a státního rozpočtu.

„Znamená to především práci v rodinách, pomoc s řešením zadlužení nebo doučování dětí," vysvětluje Daniela Lusková, která je manažerkou projektu. Jak dodala, v dosavadních patnácti měsících díky projektu zajistila radnice pomoc pro 134 novobydžovských Romů a došlo na zhruba 2300 kontaktů.

„V rámci dalšího projektu jsme zajistili druhou sociální terénní pracovnici, takže jsou nyní ve městě pro obyvatele vyloučených lokalit k dispozici dvě," řekla tajemnice novobydžovské radnice Marcela Česáková.