Před pěti lety poslal tehdejší ministr vnitra Radek John k ledu vizi postavit na hradeckém letišti multifunkční polygon, kde by se cvičily jednotky Integrovaného záchranného systému. Přišlo mu to zbytečné a příliš drahé. Že však jde podobnou stavbu postavit, a to bez státních peněz a dotací, svědčí fakt, že se již ve čtvrtek veřejnosti představí nové Dopravní výcvikové centrum S-Drive.

Škola smyku

Jeho výstavba započala letos v únoru a spolykala několik desítek milionů korun. „Nechci to rozhodně srovnávat s původní vizí, ale je to něco, co našemu kraji chybělo. Pokud si chtěl někdo vyzkoušet a zdokonalit své jezdecké vlastnosti, musel až do této doby vyjet na podobná zařízení do Mostu či Vysokého Mýta," řekl Deníku jednatel společnosti a současně pronajímatel části letiště Jan Baláž, který by rád, aby se polygon, který se oficiálně otevře až na začátku příštího roku, dostal i do hledáčku Integrovaného záchranného systému. „Je to výcvikové centrum, které bude sloužit ke zdokonalování schopností řidičů. Pokud to vezmu z osobního hlediska, tak si myslím, že tato zařízení jsou potřeba. Sami vidíme, co se v současné době děje na silnicích. Statistiky nehodovosti a úmrtnosti jsou neúprosné. Toto je zařízení, které nasimuluje různé situace, které můžou řidiče potkat v reálném provozu na silnici," uvedl Jan Baláž a dodal, že novinka bude sloužit i hříšníkům v rámci výcviku při odpočtu bodů.

A co všechno nový polygon dokáže nasimulovat? „Máme tady několik modulů, které řidičům co nejvěrněji přiblíží situace na silnicích," řekl šéfinstruktor nového polygonu Vít Jedlička a vyjmenoval některé „vychytávky". „Máme tu takzvané kluzné plochy, a to jak na rovném povrchu, tak i na kopci. Jedná se o speciální barvu, která, když se pokryje několika centimetry vody, klouže podobně jako uježděný sníh. Výhodou je, že se u tohoto systému nemusí na plochu najíždět tak velkou rychlostí. K simulaci stačí zhruba padesátikilometrová rychlost," informoval Vít Jedlička, který upozornil také na trojici kolmých vodních stěn, které simulují nenadálou překážku na silnici. „Máme tu i takzvanou smykovou desku, která dokáže vytvořit dojem smyku zadní nápravy," uvedl Vít Jedlička a dodal, že součástí polygonu je i aquaplaningová vana.

Vizí Jana Baláže je i možnost, aby, pokud to kapacita dovolí, novinku nevyužívali jen motoristé, ale také široká sportovní veřejnost. Například in-linisté či milovníci kolečkových lyží.