Jen několik stovek metrů, přesto zásadní úleva pro cyklisty a chodce. Před několika týdny získala třebechovická radnice stavební povolení na výstavbu první etapy plánované cyklostezky do Krňovic. Ta podchodem překlene rušnou křižovatku přes frekventovaný tah silnice I/11, po kterém v průměru podle loňského sčítání dopravy přejede zhruba 14 tisíc aut denně.

„Stavební povolení je v pořádku. Vše zatím dopadlo,“ uvedl starosta Třebechovice Jiří Němec s tím, že v následujících dnech by se mělo rozhodnouti i o dotaci z IROP, o kterou radnice v září minulého roku zažádala.

„Během několika dnů, či maximálně týdnů by mělo přijít rozhodnutí o naší žádosti,“ upřesnil Němec.

Výstavba první etapy stezky by měla vyjít na částku 27 milionů korun. Až 20 milionů z této sumy by mohla pokrýt dotace.

Třebechovická radnice je připravena po rozhodnutí o dotacích celý projekt výstavby okamžitě rozjet.

„Počítáme s tím, že by se projekt začal realizovat již letos. Počítá s tím i Ředitelství silnice a dálnic, které je letos připraveno rozšířit krňovickou křižovatku o odbočovací pruhy ve směru od Týniště nad Orlicí na Pardubice a ze směru Hradec Králové na Třebechovice,“ dodal starosta Němec.

V tomto roce by tak měla nejen vyrůst kýžená cyklostezka, změn by měla též doznat problematická křižovatka.

Stezka má vyrůst po etapách

V první etapě, kterou chce třebechovická radnice realizovat ještě v letošní roce, má vyrůst necelých 300 metrů dlouhá stezka pro cyklisty a pěší od železničního přejezdu v Pardubické ulici po začátek povodňové lávky u silnice na Krňovice. Bezpečí zvýší především plánovaný podjezd pod frekventovanou křižovatkou silnic I/11 a II/298.

Ve druhé etapě, která je zatím ve fázi studie, počítají plány s dovedením cyklostezky podél lávky na druhé strany lipové aleje přes Orlici až za most do Krňovic. Důležitou záležitostí však bude další osud krňovického mostu, který byl v loňském roce kvůli bezpečnosti na několik týdnů uzavřen pro těžkou dopravu. V případě výstavby nové konstrukce zde dojde k rozšíření komunikace o plánovanou cyklostezku.

Třetí a zatím nejvíce vzdálená etapa pak počítá s výstavbou stezky pro cyklisty a pěší od takzvané štěnkovské křižovatky podél frekventovaného hlavního tahu k vybudovanému podchodu u krňovické křižovatky.

Křižovatku možná čeká další proměna

Krňovická křižovatka není problematickým místem pouze pro cyklisty či chodce. V mnohý případech zde zkouší pevnost nervů i řidiči, kteří dlouhé minuty čekají kvůli nadměrné dopravě na odbočení z dvou vedlejších silnic. V nejbližší době by kromě plánované cyklostezky měly vzniknout u krňovické křižovatky i odbočovací pruhy. V návaznosti na to by křižovatka v budoucnosti mohla doznat i dalších změn.

S ohledem na plánovanou výstavbu silnice R35, další výstavbě dálnice D11 ve směru z krajského města na Jaroměř či zdvoukolejnění železniční trati z Hradce Králové na Choceň, se různí modely a předpoklady vývoje dopravní situace u Třebechovic. Zástupci kraje, ŘSD a třebechovické radnice hodlají změny monitorovat a v případě nutnosti i do podoby krňovické křižovatky znovu zasáhnout.

„V případě potřeby je možné provést v budoucnosti další úpravu,“ dodal starosta Němec.