Tento region je také znám svou hustou sítí cyklotras a cyklostezek různé náročnosti. Je jich tu zhruba více než třicet a jsou rozprostřeny po celém okrese. Kdo má rád Adršpašsko – teplické skály, může vyrazit na okruh Adršpach, který měří 20 kilometrů. Nejdelší cyklotrasa měří 129 kilometrů a nese název Stolové hory. Cyklisty vyhledávaný je okruh Stěny, který nabízí i vyhlídkovou cestu. Příjemná cyklotrasa Okruh Boženy Němcové je dlouhá 35 kilometrů a vede malebným Babiččiným údolí.

Pamatováno je rovněž na milovníky historie. Cyklotrsa Po stopách bojů války 1866 je nenáročná a po celé délce pětatřiceti kilometrů ji lemují pomníky či památníky prusko – rakouské války jako němí svědkové tehdejších událostí. Trochu nezaslouženě opomíjenou lokalitou jsou Jestřebí hory, které se táhnou v délce 40 kilometrů od Hronova až do trutnovského okresu. I tady samozřejmě vedou cyklotrasy s krásnými vyhlídkami včetně rozhledny Žaltman. Hojnost cyklotras je také okolo okresního města. Jde zejména o trasy okolo Náchoda – z Náchoda do polského Kłodzka, Okruh T. G. Masaryka a z Náchoda do Pekla.

Pastvou pro oči jsou cyklotrasy v okolí Nového Města nad Metují, přehradní nádrže Rozkoš a na Jaroměřsku.

Oblíbené jsou rovněž cyklovýlety do nedalekého Polska zejména pak do lázní Kudowa Zdrój s nádherným rozlehlým parkem, který ústí až u Malé Čermné na Hronovsku.

Několik roků jsou pro návštěvníky Náchodska a celého Kladského pomezí k dispozici cyklobusy. Nechte proto své auto doma a vydejte se prostřednictvím cyklobusů na výlet. Například od 17. května až do 28. září je cykloturistům o víkendech k dispozici cyklobus, který vyjíždí z Hradce Králové přes Náchod do Adršpachu a pokračuje až na Pomezní boudy v Krkonoších. Tento cyklobus bude od 7. července do 8. srpna jezdit také ve všední dny. Z Náchoda od 3. června jezdí cyklobus přes Dobrošov a Nový Hrádek, do Olešnice v Orlických horách, Deštného až na Šerlich. V provozu je od 17. května i cyklobus Stolové hory na trase Náchod – Kudowa Zdrój – Karlów.

Česká republika konečně přišla na to, jak důležité je připravovat podmínky pro rozvoj cyklodopravy. Pochopila, že kolo „nesmrdí“ a neucpává silnice.

A hned je to znát. V poslední době se začaly české cyklotrasy i cyklostezky výrazně rozrůstat. A v letech následujících tomu nebude jinak.

„V rámci přípravy na čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie pro období 2007 – 2013 byla zapracována cyklistická doprava do všech důležitých strategických materiálů, takže lze předpokládat, že v tomto období dojde k dalšímu rozvoji cyklotras a zejména cyklostezek,“ řekla Deníku Kateřina Mátlová, vedoucí oddělení komunikace a zahraniční spolupráce v cestovním ruchu Ministerstva místního rozvoje ČR.

Cyklotrasy by v budoucnu měly být bezpečnější, měly by co možná nejméně vést po klasických pozemních komunikacích, a tím pádem se co možná nejméně dotýkat motorové dopravy. A když už po takových cestách vedou, měly by mít tyto komunikace zvláštní pruh určený pouze pro cyklisty.

Stejně tak síť cyklostezek ve městech se bude – hlavně kvůli bezpečnosti provozu – rozrůstat. Někde už tato síť funguje, například Pardubice jsou stezkami dokonale propojené, ale v Praze je situace pořád špatná. Cestování na kole by každopádně mělo být čím dál pohodlnější.