„Za rok fungování zde své jízdní kolo zaparkovalo přes 11 a půl tisíce cyklistů," říká Rudolf Bernart, muž, který stál u zrodu nápadu i projektu.

„Riegrovo náměstí je frekventovaným cílem a přestupním uzlem pro mnoho lidí cestujících za prací a do škol nebo pro ty, kteří využijí pro svou návaznou dopravu vlaky či autobusové linky z nedalekého terminálu hromadné dopravy," vysvětluje Karel Šimonek, městský cyklokoordinátor. Tento krok plně zapadá do koncepce rozvoje cyklodopravy v našem městě," doplňuje.

A ještě jeden názor uživatele. „Mně se to líbí, připadá mi to praktické. Využijí to hlavně lidé, kteří jezdí s kolem na nádraží a jedou pak dál vlakem. Hodí se i těm, kdo doma nemají třeba sklep nebo jiné prostory. Ve věži nechávají i dražší kola," líčí Aneta Šimůnková, Jihočeška žijící 
v Hradci.

Její rodný kraj, přesněji České Budějovice, by se mohly stát dalším místem, kde vyrostou cyklodomy.

Ale další stavby se chystají i v samotném Hradci. Město má dokonce vytipované lokality, kde by se hodily. Mluvilo se o oblasti fakultní nemocnice či obchodním centru Futurum na Brněnské třídě.

„Doufáme, že dojde k oživení té skupiny cyklistů, která z obavy před ztrátou kola do města dosud nevyjela," vysvětluje Bernart, co stálo za jeho ideou.

Ta se teď může přetavit i v další domy. Prvním krokem je však nutnost, aby město sehnalo na stavbu parkovací věže finance.

„Pak může město přikročit k dalším krokům, které přetaví plány v realitu," říká mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

Hradec jako inspirace, věž pro kola chystají i v Budějovicích

Nápad z východu se možná přesune i na jih Čech. V Českých Budějovicích sondují, jak vystavět parkovací cyklodům i v jejich městě.

„Hradec se dostal do podvědomí mnoha lidem z různých koutů republiky. Volají nám a ptají se na praktická řešení, na statistiky a na doporučení," prozrazuje dodavatel a investor projektu Rudolf Bernart.

Stavba v Hradci stála  8,5 až 9 milionů. „Pro Budějovice se uvažuje o ceně 6,5 až 7 milionů, i další města mají o stavbu věže zájem a to cenu zlevňuje," přibližuje finanční stránku náměstkyně primátora Ivana Popelová.

S náklady by mohl pomoci i sponzor. „Město se snaží jednat s pivovarem Budvar, jestli by se nechtěl na věži spolupodílet, protože to může být i dobrý nosič reklamy."

Na stavbu stačí prostor o půdorysu 8x8 metrů. Potřebuje jen napojení na datový kabel a elektřinu. Mohl by být u budovy vlakového nádraží. „Výrobce kontaktoval více měst a České dráhy vytipovávají vhodná místa. Týká se to i Českých Budějovic, kde je jedním z možných míst prostor po odstěhované historické lokomotivě," naznačuje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.   (fej, čbd)