A teď navíc rozděluje hradecké zastupitele. Ti opoziční totiž nesouhlasí, aby město koupilo zpět část pozemků, které před šestnácti lety prodalo soukromé firmě. Prodejní cena 15 milionů korun za 5,7 tisíce metrů čtverečných se jim zdá přemrštěná.

Vyšší princip mravní

„Hradec se opět dostane v něčem do popředí. Cena 2700 korun za metr čtverečný bude nový republikový rekord, který  snad i předčí cenu, za kterou se vykoupily pozemky od paní Štrosové na dostavbu dálnice," rozohnil se na úterním zastupitelstvu Martin Hanousek.

Město však oponovalo, že jednak pozemky nutně potřebuje a jednak je cena férová. „Z vyššího principu mravního je ta cena adekvátní a rovná se ceně, za kterou magistrát před lety pozemky odkoupil," nechala se slyšet náměstkyně primátora Romana Lišková, kterou podpořil i primátor Zdeněk Fink: „Připadal bych si jako podvodník, kdybych někomu prodal svůj pozemek za tři tisíce a pak bych ho od něj kupoval zpět za tři stovky."

Na to konto se zvedl další z opozičních zastupitelů Adam Záruba, který by finanční prostředky použil na jiné potřebnější stavby a město vyzval, aby hledalo alternativní trasu cyklostezky, která by se v případě, že by město od odkupu ustoupili, změnila v černou stavbu a musela by se odstranit.

A to do konce letošního roku.

Příliš drahá náhrada

„Pokud bychom k tomuto kroku nepřistoupili, jednalo by se v tomto případě o černou stavbu, kterou bychom museli do konce roku odstranit a hledat jiné napojení na obchodní zónu. A to by se jistě prodražilo," uvedla náměstkyně primátora, která nepovažuje schválený odkup přímo za odkup, ale za narovnání vztahů, kdy se Hradci Králové znovu dostanou do ruky pozemky, které měl již v minulosti.

Kromě cyklostezky řeší odkup i situaci kolem napojení  od obchodního centra Tesco dále do obchodní zóny, jíž dominuje velkoobchod Makro.

I zde se pozemky vykoupily od soukromých vlastníků, a to stejných jako v případě „černé cyklostezky".

„Teď již nic nebrání realizaci  stavby, která má platné územní rozhodnutí. Nyní se bude pokračovat ve zhotovení dokumentace pro stavební povolení," řekl Deníku náměstek primátora Jindřich Vedlich s tím, že celkové náklady na propojení obou zón jsou předběžně vyčísleny na 25 milionů korun.

Ne všechno by však mělo platit město.

Nový bypass

„Na realizaci by se podílelo jak město, tak právě i dotčené obchody. Momentálně probíhají velmi intenzivní jednání a jsem přesvědčen, že se brzy dobereme zdárného konce," řekl uvedl náměstek primátora a dodal, že uvažovaná komunikace prospěje nejenom cyklistům, ale i osobní a hromadné dopravě.

Motoristé a řidiči městské hromadné dopravy se totiž mezi zónami musí „prokousat" přes rušnou Hradubickou silnici. „Uvažované propojení by v budoucnu mělo sloužit například i pro hradecký Dopravní podnik, který by sem měl poslat linku dvanáct. Navíc je tato stavba jedním z klíčových požadavků březrhradské komise místní samosprávy," uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich s tím, že pokud půjde vše podle plánů, mohli by se stavbaři na úsek vedoucí od malého kruhového objezdu u Tesca směrem k Březhradu vrhnout v druhé polovině příštího roku, popřípadě na začátku roku 2018.