Důvodem „odstávky“ je napadení stavebního povolení na dálnici ze strany sdružení Děti Země. Jeho počínání označil ve čtvrtek ministr dopravy Dan Ťok za „obstrukci a buzeraci“. „Děti Země říkají, že jednají v zájmu ekologie. Ale o ekologii tam není ani jedna zmínka. Jen zpochybňují stanoviska šedesáti dotčených orgánů,“ uvedl ministr a připomněl, že stejným způsobem Děti Země obstruovaly i modernizaci D1. „I když vše u soudu prohrály, tak stejný model i důvody použily i u dálnice D11. Jen za jedničku přidaly ještě jednu,“ dodal ministr s tím, že se sice bude snažit, aby rozkladová komise rozhodla co nejdříve, ale ví, že se i tak stavba autostrády posune o několik měsíců.

Proti rozkladu ze strany sdružení Děti Země se ohradil i generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. „Je to další příklad toho, jak může občanské sdružení znemožnit důležitou stavbu,“ uvedl Jan Kroupa s tím, že Děti Země v dokumentu použily i absurdní argumenty. „Například poukazuje na kácení. Ale ty stromy už tam dávno nejsou. Zkrátka nechtějí vést konstruktivní debatu,“ řekl Jan Kroupa. Na jeho slova navázal ministr dopravy Dan Ťok: „Kde to dává logiku, tam se snažíme vyhovět a také dbáme na ochranu životního prostředí. Pokud ale někdo jen cvičně zkouší, zda nadřízené orgány potvrdí svá předchozí stanoviska, tak je to jen šikana,“ uvedl ministr, který se obává toho, že jakmile bude opět vydáno platné stavební povolení, mohou jej Děti Země napadnout i u soudu. V takovém případě by dostavba dálnice trvala roky.

Stavba dálnice D11 u Hradce Králové.
Dálnici na Smiřice brzdí odpůrci

Jinou možnost nemají

Ke kritice, která se ve čtvrtek snesla z úst ministra na adresu spolku Děti Země, její předseda Miroslav Patrik uvedl, že v podstatě politici kritizují systém, který sami nastolili. „Dříve podklady na ochranu přírody byly rozhodnutím, které probíhalo před stavebním řízením. Jelikož vláda a poslanci takzvaná řízení změnili na závazná stanoviska, tak vůbec nechápu proč se ministr zlobí,“ uvedl Patrik s tím, že spolkům nezbývá nic jiného než podávat povinně odvolání a rozklady, protože jinak by se k závazným stanoviskům nemohly vyjádřit.

Jelikož šéf dopravy a zástupce ŘSD poukázali i na to, že spolek pouze kopíruje své předchozí námitky při výstavbě dálnice D1, podle předsedy Dětí Země se však jedná jen o způsob komunikace s úřady.

„Závazné stanovisko má podmínky. A pokud úředníci kopírují svoje podmínky, které se nám zdají neodborné či málo přísné, tak musíme samozřejmě v uvozovkách kopírovat svoje námitky,“ uvedl Patrik s dodatkem, že je to stejné, jako kdyby někdo říkal, že nejsou potřeba advokáti, protože stále podávají stejné žaloby.

Za průtahy výstavby dálnic navíc podle jeho názoru nemůžou obecně spolky a veřejnost, ale naopak hlavní investor. Debatu kolem omezení vlivu spolků v podobných záležitostech vnímá jako omezení kontroly hospodaření veřejností.