Uzavřen je viadukt nad dálnicí spojující Kratonohy na Královéhradecku a Pravy na Pardubicku. Byl špatně postaven, kvůli podélnému sklonu na dolním konci od počátku prosakovala voda a nezbylo proto než opravit izolaci. A k té se stavbaři nedostali jinak, než že museli rozbít celý asfaltový povrch. Ten se po vyfrézování vozovky dělá nový.
„Od Ředitelství silnic a dálnic, které bylo investorem, jsme most ani nepřevzali do správy. Uplatnili jsme tento nedostatek, most je nyní opravován,“ sdělil Vojtěch Hamáček, náměstek majetkové správy pardubické Správy a údržby silnic.
Motoristé tak nyní musejí tuto silnici III. třídy objíždět přes Dobřenice.
Na dálniční stavby je záruka od tří do pěti let, u složitějších mostů ale až deset. „Je to novostavba, v záruce. Správcem je ale kraj, musíte se obrátit tam,“ tvrdil Jan Staněk z Ředitelství silnic a dálnic.
Rozbitý most u Pravů ovšem není zdaleka jediný problém, se kterým D11 válčí. Silničářům by naopak bylo hej, kdyby řešili jen podobné potíže.
Nedávno se jim například zbortil most ve Volči na Pardubicku. Zdejší silnice první třídy z Chýště do Pardubic se totiž stala jedním z nejfrekventovanějších přivaděčů k nové dálnici. A mostek se pod náporem kamionů zbortil. Dokonce hned nadvakrát.

Samé problémy

Největší ostudou je však to, že ani po patnácti letech sporů o pozemky se dálnici nepodařilo dostavět až do Hradci Králové. Autostráda končí šest kilometrů před městem v polích a do krajského města je provoz provizorně sveden po úzké okresce přes Libišany.
Problémům této obce s ustavičnými zácpami se ostatně Deník řadu týdnů věnoval a pomohl dotlačit silničáře k výstavbě protihlukových opatření či rychlé výměně oken. Lidem budou nahrazeny i statické škody způsobené stavbou dálnice, což před tím ŘSD odmítalo.
O další peníze přichází státní ŘSD tím, že kamiony nemohou využívat poslední, dvacetikilometrový úsek z Chýště do Libišan. A neplatí proto za něj mýtné. Z Chýště musí do Hradce pokračovat po staré státovce. To byla podmínka hygieniků, aby provizorní sjezd přes Libišany vůbec povolili.
Úsek dálnice, zprovozněný těsně před Vánocemi, od Poděbrad k Hradci Králové měří 42 kilometrů a stál 15 miliard korun.
Ironií je skutečnost, že nebýt problémů s výkupy pozemků a výstavbou souvisejících staveb, přivaděčů či protihlukových stěn, umí jinak čeští silničáři stavět velmi rychle.

Opravdu rekordy?

„Jeden pás dálnice D11 v úseku od 50. do 68. kilometru byl vybudován během 14 měsíců. Závěrečný úsek od 79. kilometru se stavěl necelé dva roky. A konečně provizorní sjezd u Libišan o délce 721 metrů za šest týdnů,“ tvrdí ŘSD na svých stránkách.
Jenže silničářům není tato rychlost nic platná. Dokud se nedohodnou s majitelkou pozemků, farmářkou Ludmilou Havránkovou, o prodeji pozemků, dálnice do Hradce nepovede. Jedinou možností je vyvlastnění.